Hej alla!
Tänkte höra lite med er innan jag ger mig i kast att skriva in en hejdundrans massa i en databas.
Jag tänkte höra med er hur det bästa upplägget är. Frågan är ifall jag ska spara poäng som man får efter tipp på matcher direkt i databasen, eller ska jag istället använda en kodslinga som räknar ut alla poäng när de väl ska presenteras?
Varje tipp för varje match sparas i en egen rad i en tabell.
I nuläget har jag en kolumn som heter "points" där just detta tipp för denna matchen sparas, efter uträkning (1, X, 2 ..osv). Därefter adderar jag bara denna kolumn för alla rader av den aktuella användaren.
Hur stor är skillnaden på tidsåtgång för att räkna ut dem, istället för att lagra poängen? Är det ngn skillnad alls?
Därefter är en tanke att spara den totala poäng i en egen tabell, men denna har jag lagt ner då detta skulle innebära lite problem längre fram.
Vidare har jag funderingar kring bilder. Jag vet ju att man kan ha något som heter longblob (eller..? :)) där man kan spara en hel bild. Är det rekommenderat? Har läst att det inte ska fungera så bra, utan att filer på servern med id nr är att föredra. Hade ju tyckt det vore praktiskt med all input samlat i databasen, men vad säger ni?
Tack på förhand!
Andreas