Jag förstår hur COLUMNS_UPDATED opererar och fungerar på de första 8 bitarna. Men sedan? Om man vill undersöka tex om kolumn 3, 11 och 15 uppdaterats, hur gör man då?
Skulle gärna se ett förklarande exempel!
5 svar · 296 visningar · startad av aasah
Jag förstår hur COLUMNS_UPDATED opererar och fungerar på de första 8 bitarna. Men sedan? Om man vill undersöka tex om kolumn 3, 11 och 15 uppdaterats, hur gör man då?
aasah skrev:
CREATE TRIGGER updEmployeeData
ON employeeData
FOR update AS
-- Check whether columns 2, 3 or 4 has been updated. If any or
all of
-- columns 2, 3 or 4 have been changed, create an audit record.
-- The bitmask is: power(2,(2-1))+power(2,(3-1))+power(2,(4-1)) =
14
-- To check if all columns 2, 3, and 4 are updated, use = 14 in
place of
-- >0 (below).
IF (COLUMNS_UPDATED() & 14) > 0
-- Use IF (COLUMNS_UPDATED() & 14) = 14 to see if all of columns 2, 3,
-- and 4 are updated.
BEGIN
-- Audit OLD record
Hittat på: http://database.ittoolbox.com/groups/technical-functional/sql-server-l/columns_updated-100440
Kanske kan vara något du kan ha hjälp av?
Freddemannen, ditt exempel rör enbart kolumnerna 2, 3, 4 som alla är mindre än 9. :OO
Det jag behöver hjälp med är hur det fungerar för kolumn 9 och uppåt, samt vad som händer om man vill jämföra för mer än en "oktett", tex 3, 11 och 15
Använd 9 bitar eller mer. Nionde kolumnen = 256
sen så kan du kombinera flera columns_updated med and och or
LarsG skrev:
Använd 9 bitar eller mer. Nionde kolumnen = 256
Kan du visa ett exempel för högre bitar? Det enda exempel jag har sett, som jag inte förstod, ägnade sig åt att på något vis flytta de 8 tecknen i sidled ...? :q Dvs på något sätt bortsåg man ifrån att det var bit 9-15 och behandlade det som bit 0-8 - fast ändå inte... Min beskrivningen är hemsk för exemplet gick inte hem, det var bara rörigt...
LarsG skrev:
sen så kan du kombinera flera columns_updated med and och or
Åh! Ja, det var ju smart!
Om du vill testa på kolumnera 3, 11, 15 så blir det 2^2 + 2^10 + 2^14 = 17412. Jag har bara läst dokumentationen och där står att man kan ange ett heltal och jag ser inte att det skulle vara begränsat till en tinyint.