webForumDet fria alternativet

System-DSN: användarnamn och lösenord?

2 svar · 477 visningar · startad av Troxy

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Hej, jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd eftersom den spänner över lite olika teknologier.

Nåväl. Jag håller på och bygger om ett program som är skrivet i Visual Basic 6.
Programmet ansluter till SQL Server 2005 via en System-DSN.
Med denna DSN anges ODBC-drivrutinen samt adressen till servern.

Nu vill jag även på något sätt kunna ange databasnamn, användarnamn och lösenord i min DSN.
Jag vill inte hårdkoda dessa uppgifter i programmets källkod.
Men detta går inte med en System-DSN, eller hur?

Så hur ska man lösa detta på bästa sätt?
Det mest simpla vore att skapa en .ini-fil eller liknande där man lagrar uppgifterna.
Men det känns inte säkert att ha allting i klartext.

Tacksam för hjälp. :)

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Det går alldeles utmärkt att ange dessa parametrar för en system-DSN. Gå in i ODBC-hanteraren, välj aktuell system-DSN och klicka på Konfigurera.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Hej,
visst kan man ange användarnamn och lösenord när man konfigurerar sin System-DSN.
Men tyvärr så används de bara vid konfigurationstillfället för att upptäcka övriga inställningar, så de lagras alltså inte... :(
Detta gäller för åtminstone drivrutinerna "SQL Server" och "SQL Native Client".
Såhär står det i hjälpen:

Inloggnings-ID
Anger det inloggnings-ID som ODBC-drivrutinen för SQL Native Client använder vid anslutning till SQL Server om Med SQL Server-verifiering baserat på ID och lösenord som anges av användaren har markerats. Detta gäller bara för den anslutning som gjorts för att bestämma serverns standardinställningar, det gäller inte för efterföljande anslutningar som görs med hjälp av datakällan sedan den har skapats.

263 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
132 ms — hämta forumlista (db)
128 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)