Försöker klura ut hur jag ska fixa detta, men lyckas inte.
Om artikelnummer finns i tabellen Plattmiljo i cell P1 eller P2 eller P3 o.s.v Såhär kan man ju inte göra:
Visamil = "SELECT * FROM Plattmiljo WHERE P1 OR P2 OR P3 OR P4 OR P5 OR P6 OR P7 OR P8 = " & RS("Artikelnr")
SELECT * FROM Plattmiljo WHERE <artikelnumret> IN (P1, P2, P3, P4, P5, P6, P7, P8)
Det blir dock ingen effektiv fråga om man söker på flera fält på det här viset.
Hur borde man göra då? En miljöbild innehåller ett antal olika plattor som jag vald att lägga i unika kolumner. (då det ju inte är bra att kommaseparera)
Hur borde man göra då? En miljöbild innehåller ett antal olika plattor som jag vald att lägga i unika kolumner. (då det ju inte är bra att kommaseparera)
Kommaseparera är aldrig rätt :)
Problemet är att frågan inte kan använda index, så du kan få prestandaproblem om databasen växer eller om den har många samtidiga användare. Om jag förstår det rätt så har du ett antal miljöbilder, och varje bild kan innehålla ett antal plattor. Alla plattor kan, antar jag, förekomma i flera bilder. En klassisk många-till-många-relation, alltså. Vill du att databasen ska bli mer skalbar rekommenderar jag dig att göra en relationstabell som förbinder plattor och miljöbilder. Det gör även att om du skulle hitta på en ny miljöbild med >8 plattor i, behöver du inte göra om din datamodell.
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2