Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg
När man har skapat relationer mellan tabeller i exempelvis i access och sedan ska göra fråga med orderuppgifter. Om jag i min struktur ska ha med ordernummer i frågan. Spelar det någon roll ifrån vilken tabell jag hämtar ordernumret om det är tblOrder eller om det är tblOrderrader?
Se bifogad bild.
Tror inte jag märkt något men tänkte om det är något jag ska tänka på!?
Mvh
clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg
Kalle M skrev:
När man har skapat relationer mellan tabeller i exempelvis i access och sedan ska göra fråga med orderuppgifter. Om jag i min struktur ska ha med ordernummer i frågan. Spelar det någon roll ifrån vilken tabell jag hämtar ordernumret om det är tblOrder eller om det är tblOrderrader?
Se bifogad bild.
Tror inte jag märkt något men tänkte om det är något jag ska tänka på!?
Mvh
Nej, det spelar ingen roll. Däremot skulle jag ha ett fält OrderradID i tabellen Orderrader. Det är ingen absolut nödvändighet, men kan ha sina fördelar.
Ok. Du tänker på namnet "OrderId" istället för Ordernr i ORderrader!?
Sista fundering:
Behöver man ha med alla tabellerna när man skapar frågor även om man ej använder vissa fält i ifrån vissa tabeller?
Om jag vill se hur mkt en kund köpt för totalt så behöver jag följande fält:
Efternamn, förnamn och eget fält med Pris*antal(Summa på detta)
Behöver jag lägga till samtliga tabeller i frågan även om jag inte använder vissa fält ifrån vissa tabeller? Det finns ingen direkt regel för detta?
clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg
Kalle M skrev:
Ok. Du tänker på namnet "OrderId" istället för Ordernr i ORderrader!?
Sista fundering:
Behöver man ha med alla tabellerna när man skapar frågor även om man ej använder vissa fält i ifrån vissa tabeller?
Om jag vill se hur mkt en kund köpt för totalt så behöver jag följande fält:
Efternamn, förnamn och eget fält med Pris*antal(Summa på detta)
Behöver jag lägga till samtliga tabeller i frågan även om jag inte använder vissa fält ifrån vissa tabeller? Det finns ingen direkt regel för detta?
Nja, jag tänkte på att du kan ha ett ytterligare fält (datatyp räknare) som primärnyckel i tabellen orderrader.
Din andra fråga är jag inte säker på att jag fattar. I ditt exempel behövs förstås alla tabellerna.
Japp!
I Access kan man ju klicka lägg till så lägger man till sina tabeller. Om jag inte behöver använda vissa fält ifrån vissa tabeller så behöver jag väl inte ha med dom tabellerna isåfall?
aasahMedlem sedan mars 20033 451 inlägg
Kalle M skrev:
Japp!
I Access kan man ju klicka lägg till så lägger man till sina tabeller. Om jag inte behöver använda vissa fält ifrån vissa tabeller så behöver jag väl inte ha med dom tabellerna isåfall?
Alltså... om du behöver använda något fält från en tabell så räcker ju det för att man ska behöva ha med tabellen. Om kolumn K i tabell T är nödvändig för att du ska få önskat resultat, måste du ha med T även om T innehåller 20 andra kolumner också. (Givet att K bara finns i T.)