webForumDet fria alternativet

mySQL - vågar jag testa?

7 svar · 568 visningar · startad av eriks

eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Hej,

Jag har länge sysslat med Asp/Access och tycker att jag kan tänket runt databasstruktur. På min nuvarande sida har jag dock outsourcat det hela och fått PHP/MySQL. Nu är dock min "data-kille" bortrest och jag skulle behöva ta bort några funktioner (vilket tyvärr inte går genom det grafiska gränssnittet).

Jag har förstått att jag går in via webhotellet till något som heter phpmyadmin. Väl där kan jag se tabellerna motsvarande som det ser ut i Access. Frågan: Vågar jag ta bort en rad där helt sonika, eller måste saker på andra ställen också ändras? (Givetvis måste jag ta bort saker om de är länkade på visst sätt osv, men frågan är egentligen, måste jag göra något annat än om jag hade tagit bort det i motsvarande Access-databas? Där hade jag bara tagit bort fältet, så hade det varit snyggt sen.)

Tack på förhand!

Mvh Erik

k0ffeMedlem sedan maj 2003352 inlägg

Tror inte du behöver göra något annat än om du skulle radera samma information i en Access-DB... Databas som databas... :)

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Du kan dessutom göra en backup och återställa om det blir knas, om det inte är en massa aktivitet samtidigt förstås!

Tack.. Hur gör jag backup, är det funktionen export i phpmyadmin?

Tänkte på det här med aktivitet. Hur påverkas min sida om jag är inne i phpmyadmin? Jag vill bara modifiera tabeller som inte har med en aktiv sida att göra. Fungerar det smärtfritt, eller kommer allt som hämtar från databasen ligga nere så fort jag är inne och modifierar i en tabell? (Jag har ett par olika domäner som hämtar från samma databas)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Flyttas från SQL

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

eriks skrev:

Tack.. Hur gör jag backup, är det funktionen export i phpmyadmin?

Ja

eriks skrev:

Hur påverkas min sida om jag är inne i phpmyadmin?

Inte alls

eriks skrev:

kommer allt som hämtar från databasen ligga nere så fort jag är inne och modifierar i en tabell?

Nej, sidan påverkas inte alls.

När jag exporterade fick jag en massa text, vilken jag kopierade och la i en textfil. Är jag rätt på det?

k0ffeMedlem sedan maj 2003352 inlägg

Det beror nog på vad texten innehåller. Exporterade du ut datan som text, eller exporterade du SQL-script för att återskapa alla tabeller + innehållet?

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)