webForumDet fria alternativet

Hur strukturera datan på bästa sätt?

Databaser & SQL

3 svar · 505 visningar · startad av CatZ

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Frågan#1

Jag spelar bridge och vill göra en systemdeklarationsapplikation i asp.net men lyckas inte riktigt klura ut hur jag ska spara alla bud.

Har två alternativ som jag ser det. Antingen en databas eller xml.

Problemet är att det kan bli lika djupt som en Sitemap och det var därför jag tänkte på XML.

Allting börjar med ett öppningsbud eller ett första bud. Sedan ska det kunna byggas på i princip tills budlådan tar slut och det ska finnas info om varje bud. Styrka på handen, hur många kort man har i olika färger osv.

Budlådan börjar med 1klöver sedan kommer i ordning 1 ruter, 1 hjärter, 1 spader 1 NT upp till 7 NT som är det högsta budet.

När man har bjudit ett bud så försvinner givetvis möjligheten till alla bud som inte är högre än det sista budet som bjöds.

Det jag inte lyckas klura ut riktigt är hur jag ska utgå. Ska jag gruppera på exempel budgivning eller på öppningsbud

Såhär kan det börja

ID		Öppningsbud		Styrka		Fördelning		Sortera
1		1 klöver		17 Hcp		0+ klöver		1

ID		Svarsbud	ÖppningsbudID	Styrka		Fördelning		Sortera
1		1 ruter		1		0-7 hp		0+ ruter		1

Problemet är bara att sedan vill jag kunna fortsätta budgivningen på öppningshanden men här låser jag mig, kommer liksom inte vidare riktigt.

Ska jag ha en samlingstabell som samlar varje budgivning i en tabell med sorteringsordning istället?

Nu är det väl inte så många som spelar bridge kan jag tänka mig men är det någon som förstår vad jag menar?

Såhär ser det ut nu!

Verkar det vettigt?

BiddingSchema.png
Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

OpeningHand och AnsweringHand bör vara samma, lägg till en tinyint som beskriver typen av hand istället.

Jag vill kunna gruppera på svarshandens bud och öppningshandens men ditt förslag är ju bättre både prestandamässigt och normaliseringsmässigt :)

Tack för hjälpen!

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)