Hej!
Ska bygga en sökmotor/-funktion för en databas, som ska integreras på en existerande hemsida. Jag är helt grön på både php och mysql, och behöver därför lite hjälp.
Databasen består av information om beståndet i ett arkiv över olika organisationer. Den är från början gjord i Filemaker (som en relationsdatabas), men nu exporterad till MySQL, där den består av endast en tabell. Runt 13000 poster, 13 kolumner. Innehållet i posterna är bara text eller siffror.
Jag vill ha en söksida (sok.php) med knapparna ’sök’ och ’rensa’. Två sökfält. Ett fritext, som söker i flera kolumner i databasen. Och ett sökfält som söker i enbart en kolumn i databasen (ort). Dessa två sökfält ska också kunna kombineras. Så om man exempelvis söker på ”blå” i fritextfältet och ”Skellefteå” i ortfältet, ska den hitta alla poster med ordet ”blå” i sig, från Skellefteå.
Ska också finnas två optionfält där man kan välja att sortera sökresultat efter 1. kommuner och 2. kategorier.
Sökfunktionen ska i övrigt vara så flexibel att om man exv. söker på nonsens-bokstavskombinationen ”klig”, vill jag att alla träffar med ”klig” någonstans i ordet, ska komma med.
En resultatsida (resultat.php) där träffarna visas i bokstavsordning, med namnet på organisationen, och dess ort. Kanske tio stycken på varje sida. Det ska också stå hur många träffar det blev, och vilka träffar som visas på just den aktuella sidan (typ ”Visar träff 11-21 av 43”). En nästa-länk (som bläddrar framåt i träfflistan) och en sista-länk (som visar de sista av sökresultaten). En tillbakalänk (som backar stegvis bakåt bara), en söklänk (som tar en tillbaka till söksidan) och en hjälplänk (som tar en till en enkel hjälpsida).
Från resultatsidan med träffarna, ska man via namnen på organisationerna kunna klicka sig till en post-sida (post.php), där en post visas i sin helhet. Också här finns då länkarna ”tillbaka”, ”sök” och ”hjälp”.
Har försökt hitta script, både här och på andra ställen på nätet, men inget har riktigt uppfyllt mina kriterier. Har sett att det finns program där man kan skapa script, men ej testat ordentligt.
Någon som kan ge mig lite tips och/eller hjälp?
Vänligen,
/victor