webForumDet fria alternativet

Hur ska man namnge sina kolumner?

Databaser & SQL

6 svar · 821 visningar · startad av Troxy

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg
Frågan#1

Hej,
hur ska man namnge sina kolumner på bästa sätt?
Jag tänker på skriftläge (versaler/gemener) och separering av ord.
Liksom, ska man köra med "CamelCase" eller underscores osv?

Jag läste som hastigast att någon ANSI standard (?) deklarerar att alla resultat alltid ska levereras med kolumnnamnen i versaler. Är det något att ta hänsyn till?
De flesta databashanterare verkar ju strunta i det? (MySql, MsSql mfl.)

Vidare så är väl vissa hanterare skriftlägeskänsliga vad gäller kolumnamn och andra inte?

Lite idéer eller länkar till någon "convention" är tacksamt.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Namnge dem vettigt, förståeligt och konsekvent ;) Vad exakt som ger maximal mängd vett, förståelighet och konsekvens beror på vem du frågar. Själv gillar jag gemener och understreck, typ "customer" eller "customer_relationship_fuckup_incident"

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jag brukade använda Java-syntax, ex userOption, men kör numera med samma samma stil som spango; mest för att det inte är jag som styr och ställer ;). Skulle jag få bestämma skulle jag välja att bara använda gemener men utan understreck eftersom jag ogillar dem lite smått. Det är lättare att både läsa och skriva utan dem, tycker jag. useroption är lättare att läsa än user_option och det känns enklare när man programmerar mot databas. Man slipper tänka och det blir mindre risk att man går ifrån sitt sätt att skriva, eller är det min ovana kanske? "Ska det vara zipcode eller zip_code, filesize eller file_size, emailaddress eller email_address" etc.

Det viktiga är precis som spango skriver, att man är konsekvent. Är man flera utvecklare i ett projekt underlättar det om alla kör på samma spår.

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

dAEk skrev:

Jag brukade använda Java-syntax, ex userOption, men kör numera med samma samma stil som spango; mest för att det inte är jag som styr och ställer ;). Skulle jag få bestämma skulle jag välja att bara använda gemener men utan understreck eftersom jag ogillar dem lite smått. Det är lättare att både läsa och skriva utan dem, tycker jag. useroption är lättare att läsa än user_option och det känns enklare när man programmerar mot databas. Man slipper tänka och det blir mindre risk att man går ifrån sitt sätt att skriva, eller är det min ovana kanske? "Ska det vara zipcode eller zip_code, filesize eller file_size, emailaddress eller email_address" etc.

Det viktiga är precis som spango skriver, att man är konsekvent. Är man flera utvecklare i ett projekt underlättar det om alla kör på samma spår.

Code Convention FTW!!

Finns en hel del sådana, jag håller absolut med man skall vara konsekvent.
När det gäller databaskolumnnamn så föredrar jag

PersonId
FirstName
SureName
ZipCode

När det gäller tabeller så skulle jag nog välja

Persons eller Customers eftersom jag anser att det skall ha ett namn som en samling :).

PersonChildIndex brukar jag kalla indextabeller t.ex...
osv osv men det är ju en smaksak.

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Jag gillar inte Java/Asp syntax .. MyShortAndFunnyVar typ

Däremot gillar jag gemener och understreck, typ .. user_id, user_name, user_password etc. Jag har mitt mönster, det lätt att komma ihåg & skriver sällan fel. Som Spango sa, att du är konsekvent..

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Intressant att höra era åsikter.
Får se hur det blir nu...lutar åt underscores :)

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Underscore-metoden är fulast (enligt mig) men den har minst problem.

Kör man bara gemener blir ord som timeestimate och katttaliban lite mongo.

Kör man puckelnotation så blir det knas med korta ord: CanIHaveACar, IDoAColumn och förkortningar: DBBuild, SQLSet tycker jag ser gräsliga ut.

Skitdåliga exempel på ord men ni fattar poängen hoppas jag.

Godnatt! :bire

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)