jonahlMedlem sedan okt. 20077 inlägg Trodde inte detta skulle ställa till problem alls, men ack så fel jag hade. :)
Har en fil där filändelsen är .sql. Default-programmet som den använder är Anteckningar, och jag har inte hittat något som helt enkelt bara radar upp informationen som den innehåller. Så min fråga är helt enkelt; finns det något program som är gratis att ladda ned som öppnar SQL-filer och radar upp datan som finns i den?
Tack på förhand!
Hej Jonahl
Jag använder Edit Plus till allt och mysql funkar utmärkt att läsa där också.
Går att ladda hem gratis för utprovning nånstans.
pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg Nu tror jag bestämt det är något tokigt.
Filer med extension sql innhåller ju vanligtvis ingen data.
Utan en fråga som kan ställa mot en databas för att hämta data.
Så har du bara en sql fil har du troligen ingen data alls, om du däremot en sql fil och access till databasen där datan finns, då kan du hämta datan som frågan avser.
Sen kan databasen vara av olika slag, mysql, ms-sql server av olika varianter, oracle mm.
Men principen är densamma, har du en .sql borde det rimligen finnas en databas som någon haft i åtanke när filen skrevs.
Att använda notepad för att redigera en sql fråga är ju inget fel (förutom att det väl alltid är fel att använda notepad...) det är ju en text fil med frågan i.
/pebi
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg
pebi skrev:
Nu tror jag bestämt det är något tokigt.
Filer med extension sql innhåller ju vanligtvis ingen data.
Utan en fråga som kan ställa mot en databas för att hämta data.
Så har du bara en sql fil har du troligen ingen data alls, om du däremot en sql fil och access till databasen där datan finns, då kan du hämta datan som frågan avser.
Så när jag gör en backup via phpmyadmin och får filen i .sql format så har jag ingen data i den ;) ?
Tittar man i den fil jag får ut så finns all data om tabeller, vyer med mera med i den. Så ditt påstående är inte korrekt.
Frågor till TS:
Varifrån kommer filen från början? Att den öppnas i notepad betyder inte att det är fel. Men du kanske behöver tolka informationen i den. Kan det vara en backupfil från tex MySQL du har fått?
pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg Nja, då har du ju data. ioch med att det är
insert into .......
i sql komandofilen.
Vilket iofs är ett väldigt klumpigt sätt att ta en backupp i och med att man har massor av overhead, men det är ju en annan femma.
Jag bara fick för mig att vi pratade om en fråga som i ett urval, men har man en fil med massor av inserts, (troligen med några create först som skapar tabellerna) då måste han ju ha en kommando tolk till databasen så man kan återskapa data.
Och då är svaret fortfarande, man måste ha databas motern, och i detta fallet i ännu högre grad än om det var ett urval, samma typ av motor som filen skapdes ifrån..
/pebi
jonahlMedlem sedan okt. 20077 inlägg Det stämmer mycket riktigt att det är ett kommando som skapar tabeller och dylikt i början också.
Hela filen är på runt 300 MB, så det är en hel del data i den. Inte så kul att kolla igenom med Notepad med andra ord. :) Mer än så här vet jag tyvärr inte, så all hjälp som ni kan erbjuda är uppskattad!
Det medföljde ett par PHP-filer men jag har ingen PHP-host och därmed ingen möjlighet att köra dessa filer (som då skulle hämta ut datan ur sql-filen). Men eftersom PHP-filerna kan hämta ut datan, torde det finnas något program som gör detsamma och radar upp det tänkte jag!
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Föreslår att du laddar ned MySql och installerar lokalt. Läser på hur du skapar upp databasen och återställer den fil som du har. För att sedan läsa datat i filen kan du använda tex "MySQL Administrator" för att titta på informationen.