webForumDet fria alternativet

MySQL användardatabaser

4 svar · 540 visningar · startad av Zaiman

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Sitter och undrar en liten sak när det gäller MySQL. Många webhotell erbjuder ett antal databaser per användare.

Hur fungerar det egentligen? Ligger det i dessa olika kontrollpaneler som används att begränsa antalet databaser eller finns det någon inställning i mysql som man kan göra?

k0ffeMedlem sedan maj 2003352 inlägg

På Loopia och phpMyAdmin har man helt enkelt inte rättigheter att skapa extra mySQL-databaser, om du inte köper extra vill säga...

k0ffe skrev:

På Loopia och phpMyAdmin har man helt enkelt inte rättigheter att skapa extra mySQL-databaser, om du inte köper extra vill säga...

Jovisst vet jag det, men låt mig ställa frågan anorlunda.

Vilken teknik är det som sätter begränsningen åt användaren? Är det alltid webhotellet som lägger upp databasen till användaren? Eller är i tekniken MySQL som man sätter "denna användare har rätt till 5 dabaser". Eller görs detta i tex Cpanel?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

MySQL har (precis som alla stora relationsdatabaser) ett inbyggt rättighetssystem, där man kan bestämma vilka användare som får göra vad med vilka databaser, och från vilka adresser de får göra det.

Jag vet att det finns rättigheter i databasen för vad användaren får göra och inte.

Frågan är fortfarande var sätts begränsningen sätts för hur många databaser användaren skapar i MySQL. Är det i MySql eller i de olika kontrollpaneler som används?

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)