webForumDet fria alternativet

födelsedagar

5 svar · 297 visningar · startad av WebbisNet

WebbisNetMedlem sedan feb. 20032 182 inlägg

Hur får jag denna kod att visa vilka som fyller år

vDate=right(Date(),5)  
Set bday=objConn.Execute("select userID, username, persnr from tblUsers where extract(month from persnr) = " & month(vDate) & " and extract(day from persnr) ="& vDate)

vDate skriver ut 09-21 vilket är just det som ska visa vem som fyller år

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

fyller år denna månad eller idag?

Set bday=objConn.Execute("SELECT UserID, Username, persnr From tblUsers Where Month(persnr) = " & month(Date()) & " AND Day(persnr) = " & Day(Date()))

??

idag

[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.25-max]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '(persnr) = 30' at line 1

Vet inte om min kod hjälper.. du nämner inte vilken databas du använder. Men du behöver inte i din gamla kod "filtera" bort året.. Month(),year() och day() i ASP plockar ut det automatiskt.

jag använder MySQL, med din kod fick jag det felmeddelandet

Set bday=objConn.Execute("SELECT UserID, Username, persnr From tblUsers Where extract(month from persnr) = " & month(Date()) & " AND extract(Day from persnr) = " & Day(Date()))

fast enligt: http://www.java2s.com/Code/SQL/Date-Time/Getmonthofadate.htm
borde:

Set bday=objConn.Execute("SELECT UserID, Username, persnr From tblUsers Where month(persnr) = " & month(Date()) & " AND Day(persnr) = " & Day(Date()))

fungera?

Genererad på 445 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb