webForumDet fria alternativet

Inner join och summering

2 svar · 408 visningar · startad av Flow

FlowMedlem sedan dec. 200283 inlägg

Hallå!

Har lite problem med en sql-sats vet inte riktigt hur jag skall lösa den; nu ser den ut såhär:

SELECT kop_kvitto.kop_kvitto_id, kop_kvitto.kvitto_kvittonr, kop_kvitto.kvitto_datum, kop_kvitto.kvitto_ansvarig, kop_kvitto.kvitto_betalsatt, kop_kvitto.kvitto_status, kop_kvitto.kvitto_skickat, kop_uppgifter.uppgifter_fornamn, kop_uppgifter.uppgifter_efternamn, kop_kvitto_produkter.kopprodukt_apris, kop_kvitto_produkter.kopprodukt_antal
FROM kop_kvitto
INNER JOIN kop_uppgifter ON kop_kvitto.kvitto_uppgifterid = kop_uppgifter.kop_uppgifter_id
INNER JOIN kop_kvitto_produkter ON kop_kvitto_produkter.kopprodukt_kvittoid = kop_kvitto.kop_kvitto_id
ORDER BY kvitto_datum

Problemet är ju att om jag har flera rader i kop_kvitto_produkter så får jag ut fler rader; vill ha en summering från den tabellen; alltså:

kop_kvitto_produkter.kopprodukt_apris*kop_kvitto_produkter.kopprodukt_antal where kop_kvitto_produkter.kopprodukt_kvittoid = kop_kvitto.kop_kvitto_id

och spara det som "totalsumma".. hur bär jag mig åt?

mvh
Flow

CatZMedlem sedan jan. 20022 341 inlägg

För det första ska du indentera och använda [ kod] taggar. När du postar på det viset blir det väldigt mycket svårare att hjälpa dig.

Som min gode vän Greven alltid brukar säga -"Gör om, gör rätt!" ;)

Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
SELECT
kop_kvitto.kop_kvitto_id,
kop_kvitto.kvitto_kvittonr,
kop_kvitto.kvitto_datum,
kop_kvitto.kvitto_ansvarig,
kop_kvitto.kvitto_betalsatt,
kop_kvitto.kvitto_status,
kop_kvitto.kvitto_skickat,
kop_uppgifter.uppgifter_fornamn,
kop_uppgifter.uppgifter_efternamn,
sum(kop_kvitto_produkter.kopprodukt_apris * kop_kvitto_produkter.kopprodukt_antal) as totalsumma
FROM kop_kvitto
INNER JOIN kop_uppgifter ON kop_kvitto.kvitto_uppgifterid = kop_uppgifter.kop_uppgifter_id
INNER JOIN kop_kvitto_produkter ON kop_kvitto_produkter.kopprodukt_kvittoid = kop_kvitto.kop_kvitto_id
GROUP BY
kop_kvitto.kop_kvitto_id,
kop_kvitto.kvitto_kvittonr,
kop_kvitto.kvitto_datum,
kop_kvitto.kvitto_ansvarig,
kop_kvitto.kvitto_betalsatt,
kop_kvitto.kvitto_status,
kop_kvitto.kvitto_skickat,
kop_uppgifter.uppgifter_fornamn,
kop_uppgifter.uppgifter_efternamn,
ORDER BY kvitto_datum

Red./ Sum() införd

135 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)