VinnarenMedlem sedan sep. 2005833 inlägg Hej har följande sql fråga:
SELECT spelare.playID, spelare.lagID, spelare.landID AS spelare_landID, spelare.playFnamn+' '+spelare.playEnamn AS Namn,
spelare.playFnamn, spelare.playEnamn, spelare.playFodd, spelare.playFodelseort, spelare.playPosition, spelare.playSkott, spelare.playAktiv,
land.landID AS land_landID, land.land, land.flagga, klubbar.lagNamn
FROM (land INNER JOIN spelare ON land.landID = spelare.landID) LEFT JOIN klubbar ON spelare.lagID = klubbar.lagID
WHERE ([Namn] Like '%Test%');
Men jag får ingen post när jag kör denna fråga (det finns en Test i databasen)
Anv Access
Vad har jag gjort för fel??
Tacksam för all hjälp :stud
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg När du använder namn i where är det då
spelare.playFnamn+' '+spelare.playEnamn AS Namn
som du vill söka i?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det går inte att göra på detta viset. Du får upprepa uttrycket även i where, t.ex.
VinnarenMedlem sedan sep. 2005833 inlägg ok, har provat med:
SELECT spelare.playID, spelare.lagID, spelare.landID AS spelare_landID, spelare.playFnamn+' '+spelare.playEnamn AS Namn,
spelare.playFnamn, spelare.playEnamn, spelare.playFodd, spelare.playFodelseort, spelare.playPosition, spelare.playSkott, spelare.playAktiv,
land.landID AS land_landID, land.land, land.flagga, klubbar.lagNamn
FROM (land INNER JOIN spelare ON land.landID=spelare.landID) LEFT JOIN klubbar ON spelare.lagID=klubbar.lagID
WHERE (spelare.playFnamn+' '+spelare.playEnamn Like '%test%');
men får fortfarande ingen träff, har provat med endast en bokstav, men ingen träff.
Vad kan det vara för fel? :stud
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Får du något resultat om du utelämnar WHERE-satsen?
Testa med * i stället för %.
VinnarenMedlem sedan sep. 2005833 inlägg Tack, med * funkar det :bire