webForumDet fria alternativet

tidfråga i en sql

8 svar · 345 visningar · startad av WebbisNet

WebbisNetMedlem sedan feb. 20032 182 inlägg

hur gör man för att ex köra en updatesats som ger en användare 1 poäng per 30 minuter som han/hon är på en sida

tänkte ha en vanlig update tabell set poäng = poäng +1 efter varje halvtimme

nån som kan rätt sql-syntax på datumdelen för att fåå detta att hända

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Vilken DBMS?

Hur vet du hur länge en person har varit på en sida?

det vet jag inte men det ska ju starta när man går in på sidan, i det här fallet är det på en webIRC

jag använder mySQL

oskarsMedlem sedan nov. 20051 263 inlägg

Gör en javascript-timer som räknar upp till 30min (i sekunder t.ex) och när javascriptet nått 30min så körs en sql-fråga som plussar på poängen!

Kanske ett alternativ?

The_HulkMedlem sedan juni 20031 937 inlägg

javascript är inte så säkert, du kan använda det i kombination med att spara tider för senaste poäng/sidvisningi databasen eller session. Vilket kod-språk använder du?

jag kör med asp och mysql och jag vill ha det i det, en updatesats som uppdaterar med ett poäng för varje 30-min som sidan är öppen

oskarsMedlem sedan nov. 20051 263 inlägg

Kör med en session då kanske?

När användaren loggar in så startar en Session("Logged") = Time... och sen när Sessionen stängs så kollar du bara hur långt det är mellan Session("Logged") och nuvarande Time... Kanske? :)

det är det att användaren loggas ut från irc-n när fönstret stängs och under hela besöket så ska 1p läggas till för varje halvtimme som föstret är öppet, är det öppet i 3 timmar så ska 6 uppdateringar ske, 2 för varje timme

The_HulkMedlem sedan juni 20031 937 inlägg

du får ha ett javascript på sidan som meddelar servern att han fortfarande är online på den sidan. Men på serversidan måste du även lagra när han senast fick poäng och när sidan senaste laddades om.

/r
Det här bör inte ligga under SQL, bättre under ASP eftersom det inte har så mycket med själva SQL att göra.

Genererad på 369 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb