Nu har jag inget svar på din fråga, men om du kan editera CREATE-delen av sql-filen, ändra typen till MEDIUMTEXT så har den möjlighet att innehålla mer data.
Jo, det är ju på många ställen, men kan köra en find->replace i min texteditor.
Frågan är om det är en bugg i antingen MySQL (eller phpMyAdmin) hos ONE, eller om det är ett fel hos mig.
Kolumnen finns ju i livedatabasen och är av samma typ och innehåller samma mängd tecken, så det hela låter konstigt.
Men jag ska testa det där imorrn när jag kommer till jobbet, tack!
Ja, det låter onekligen konstigt. TEXT-fältet ska kunna innehålla minst 500 (VARCHAR(500) blir konverterat till TEXT) tecken (och max 2^16 -1). Är det en mycket äldre version som kör i live-dbms? Kan möjligtvis vara det som spökar.
Troligtvis hämtas ju kolumntyperna av PHP genom MySQL, och således borde det inte vara någon bugg i PhpMyAdmin. Troligare känns i så fall att det beror på versions-inkompabilitet hos MySQL. Har du Googlat på problemet?
Edit> Vem skapade databasen från början? Kanske sattes det en maxlängd på TEXT-kolumnen vid skapandet, men det borde inte spela någon roll ändå - eftersom att du säger att kolumnen deklareras som TEXT utan satt maxlängd?