Hejsan!
Jag har scriptat ett community.. och på förstasidan vill jag ta fram de
som har bild på sitt "krypin".
Just nu loopar igenom allt... Sedan filtrerar jag de med bild såhär:
if finnsfilen(server.mappath("anvendarbilder\"& rs("id") &".jpg")) = true then
"Finnsfilen" är en funktion som kontrollerar ifall bilden finns eller inte.
Jag vill förbättra SQL-satsen genom att försöka fiffilura in checken ifall bilden finns eller ej redan i SQL-satsen.
Mitt problem ligger i att jag inte vet hur man får in värdet på ID i SQL... Har testat så här:
sql = "select * from members where thegender='FLICKA' and "& finnsfilen(server.mappath("anvendarbilder\& id &.jpg")) &" = true order by rand() desc"
...utan framgång....
Någon som vet bättre? :-)
Tack på förhand!
Mvh John Norrby
Du kan inte använda det så som du har tänkt dig. "id" som du försöker skriva i din SQL är ingen variabel utanför i din ASP kod. Du kan göra så att du har en fält där du lagrar bild "path" i din databas och gämför den om den är > än "".
okaj... bildnamnen är ju "id:et + .jpg"...
känns ju lite onödigt att göra ett helt nytt fält för att skriva in "id:et + .jpg"..
något annat smidigt förslag?
vill iallafall ha något så att man slipper leta igenom hela
databasen för att hitta vad jag är ute efter... databasen
är rätt stor och det märks på kapaciteten att den dras
ner rätt mycket med koden jag har nu..
När en person lägger upp en bild så får du uppdatera han / hennes profil i databasen sen söker du igenom där "bild-fältet" text längden är större än 0 exempelvis.
mmmh! får bli att göra så!
lite drygt att ändra de nu bara..
när ganska många redan har laddat
upp bild o så... :-)
tack för tipsen! :-)
så här gjorde jag iallafall...
jag kör fortfarande min loop och if-satsen i loopen om bilden finns eller inte med finnsfilen-funktionen... men dock så sätter jag tillräckligt hög limit i sql-satsen så att det borde vara säkert att den hittar bild... :-)
jag vet, inte 100%-igt... men det fungerar och flyter på bättre...
Du kan ju göra en funktion som gör det åt dig för redan befintliga medlemmar. Så slipper du be dom lägga upp dom igen.