webForumDet fria alternativet

Säkerhet - MySQL vs. Access

4 svar · 377 visningar · startad av Poffe

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Ja, vilken är säkrast? ;)

Okej, lite mer information ska ni få.

Jag håller på med en tjänst där det är väldigt viktigt att viss data inte kommer ut. Visst man jag hålla på och kryptera fram och tillbaka och så vidare men kommer någon över databasen så kan de fortfarande få fram informationen så bäst är ju att inte låta dem få tag på datan alls :)

Det är inte mycket data det handlar om så en Access kommer att klara det galant, det är inte problemet utan svarare vad som är lätast att få fram datan ur.

En MySQL server eller att få fram en Access som ligger i en icke-publik mapp på en Windows/IIS server?

Båda står hos ett väldigt namnkänt hotell i Sverige, speciellt kända på denna sida så man får ju hoppas (och tror) att de har koll på vad de gör.

Så, vad skulle ni rekomendera ur säkerhetssynpunkt? Vad är lättast att "knäcka" en Mysql server eller en IIS/Windows server?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Access är inte svårforcerat. Men jag skulle inte förlita mig på säkerhet pga av att man väljer den ena eller andra databasen. Krypteringsnyckel eller annna väg. Log på åtkomstförsök och sådant.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Har man tillgång till filerna är det i stort sett lika lätt att läsa dem. Du måste kryptera datat i databasen.

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Uttryckte mig nog lite illa ändå alltså.

Det jag undrar är vilket av de två alternativen det är lättast att få ut datan om man är utomstående? En Access databas som ligger i en icke-publik mapp (alltså databasen kan inte laddas ner) eller en mysql-server?

Självklart kommer datan att vara krypterad också men hur blir ett senare problem :)

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det är som sagt ingen större skillnad. Accessfilen får du ju ladda ner då medan du med mysql-servern måste titta igenom skriptfilerna efter lösenordet.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)