webForumDet fria alternativet

Hjälp med design av tabellstruktur i databas.

Databaser & SQL

0 svar · 321 visningar · startad av Choronzon

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg
Frågan#1

Hoppas det är rätt forum, står ju SQL och datamodellering så.. och SQL lär det bli fråga om i tråden vad det lider.

Har i alla fall ett litet projekt jag tänkte försöka mig på. Jag kommer använda mig av en access-databas och skulle behöva lite hjälp med designen.
I korta drag rör det sig om en applikation som håller reda på anställdas schema och arbetstid.

Varje fast anställd har 1 schema, rullande på x-antal veckor. Anställda kan komma att ändra sitt schema mitt i en vecka.

Den tim-anställde får ett tilldelat schema löpande beroende på efterfrågan.

Kravspecen är bristfällig hittills, kommer kräva mer info, men det jag fått är det här:

• Rapport för arbetad tid per individ för lönesammanställning månadsvis
• Rapporter för avvikelsetyperna per anställd och total översikt av avvikelsetyperna såsom Sjukdom, Semester, Övertid, Vård av barn etc etc
• Möjlighet för Arbetsledare att kunna signera/godkänna förändringar med en personlig signatur
• Koppla en timmislista till dagsplaneringen(rapport) för att snabbt se vilka som är tillgängliga (här har jag inte funderat ut någon lösning ännu)

har spånat ihop några tabeller, Säg gärna om du ser något som behöver göras annorlunda gentemot infon ovan...

uml002.gif
286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
142 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
138 ms — ändringar (db)