webForumDet fria alternativet

The column prefix does not match with a table name

6 svar · 431 visningar · startad av colione

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Hej, jag har fått en hyffsat stor SP på halsen. Den är tydligen nyligen översatt från "vanlig" sql till SP-format. DB är sql server 2000.
Dock får jag ett fel när den körs.

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]The column prefix 'P'
does not match with a table name or alias name used in the query.

/xxx.asp, line 49

rad 49 ser ut såhär: oRS.NextRecordset
SPn ser ut såhär:

CREATE PROCEDURE [dbo].[spReportFlags]
	@CenterID int,
	@Datefrom Varchar(50) = Null,
	@Dateto Varchar(50) = Null,
	@OrderBy varchar(50) = 'Flag',
	@OrderDir varchar(4) = 'ASC'
AS
DECLARE @QueryAll varchar(2000)
SET @QueryAll = ''
Set @QueryAll = @QueryAll + 'SELECT DISTINCT COUNT(P.ProjectID) AS countAll '
Set @QueryAll = @QueryAll + 'From Project P '
Set @QueryAll = @QueryAll + 'Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = P.Projectid '
Set @QueryAll = @QueryAll + 'Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid '
Set @QueryAll = @QueryAll + 'WHERE P.CenterID = ' + CAST(@CenterID AS varchar(6)) + ' '
If @Datefrom IS NOT NULL And @Dateto IS NOT NULL
	Begin
		Set @QueryAll = @QueryAll + 'and (Pn.Projectnotedate Between ''' + @Datefrom + ''' And '''  + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate Between ''' + @Datefrom + ''' And '''  + @Dateto + ''') '
	End
Else
	Begin
		If @Datefrom IS NOT NULL 
			Begin
				Set @QueryAll = @QueryAll + 'and (Pn.Projectnotedate >= ''' + @Datefrom + ''' Or P.Firstvisitdate >= ''' + @Datefrom + ''') '
			End
		If @Dateto IS NOT NULL 
			Begin
				Set @QueryAll = @QueryAll + 'and (Pn.Projectnotedate <= '''  + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate <= '''  + @Dateto + ''') '
			End
	End
EXEC(@QueryAll)
DECLARE @Query varchar(2000)
SET @Query = ''
Set @Query = @Query + 'SELECT FlagID, CenterID, Flag, '
Set @Query = @Query + '('
Set @Query = @Query + 'SELECT DISTINCT COUNT(lPF.ProjectID) '
Set @Query = @Query + 'From tblLinkProjectFlag lPF '
Set @Query = @Query + 'Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = lPF.Projectid '
Set @Query = @Query + 'Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid '
Set @Query = @Query + 'WHERE FlagID = tblFlag.FlagID '
	Begin
		Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate Between ''' + @Datefrom + ''' And '''  + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate Between ''' + @Datefrom + ''' And '''  + @Dateto + ''') '
	End
Else
	Begin
		If @Datefrom IS NOT NULL 
			Begin
				Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate >= ''' + @Datefrom + ''' Or P.Firstvisitdate >= ''' + @Datefrom + ''') '
			End
		If @Dateto IS NOT NULL 
			Begin
				Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate <= '''  + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate <= '''  + @Dateto + ''') '
			End
	End
Set @Query = @Query + ') AS countProject '
Set @Query = @Query + 'FROM tblFlag '
Set @Query = @Query + 'WHERE CenterID = ' + CAST(@CenterID AS varchar(6)) + ' '
Set @Query = @Query + 'ORDER BY ' + @OrderBy + ' ' + @OrderDir
EXEC(@Query)
DECLARE @QueryNone varchar(2000)
SET @QueryNone = ''
Set @QueryNone = @QueryNone + 'SELECT DISTINCT COUNT(P.ProjectID) AS countNone '
Set @QueryNone = @QueryNone + 'From Project P '
Set @QueryNone = @QueryNone + 'Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = P.Projectid '
Set @QueryNone = @QueryNone + 'Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid '
Set @QueryNone = @QueryNone + 'WHERE P.CenterID = ' + CAST(@CenterID AS varchar(6)) + ' '
Set @QueryNone = @QueryNone + 'AND P.ProjectID NOT IN(SELECT ProjectID FROM tblLinkProjectFlag WHERE CenterID = ' + CAST(@CenterID AS varchar(6)) + ') '
	Begin
		Set @QueryNone = @QueryNone + 'and (Pn.Projectnotedate Between ''' + @Datefrom + ''' And '''  + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate Between ''' + @Datefrom + ''' And '''  + @Dateto + ''') '
	End
Else
	Begin
		If @Datefrom IS NOT NULL 
			Begin
				Set @QueryNone = @QueryNone + 'and (Pn.Projectnotedate >= ''' + @Datefrom + ''' Or P.Firstvisitdate >= ''' + @Datefrom + ''') '
			End
		If @Dateto IS NOT NULL 
			Begin
				Set @QueryNone = @QueryNone + 'and (Pn.Projectnotedate <= '''  + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate <= '''  + @Dateto + ''') '
			End
	End
EXEC(@QueryNone)
GO

Mina egna efterforskningar tyder på att det är för att P använda i sub-queries och att det inte är legalt i SQL server 2000. Stämmer detta och hur skriver jag isf om den?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Skriv ut den felande sqlsatsen som den ser ut när den är färdigbyggd.

Då det är första gången jag jobbar med SPs så undrar jag hur jag gör det. :)

Det finns ett kommando som heter print.

Okej, nu har jag laborerat lite med print och jag får ut följande som jag tror är felaktigt.

Så här ställs själva frågan:

SQL = "spReportFlags @CenterID = " & Session("NFCID") & ", @DateFrom = " & DateFrom & ", @DateTo = " & DateTo & ", @OrderBy = 'Flag'"
oRS.Open(SQL), oConn

countAll = oRS("countAll")

Set oRS = oRS.NextRecordset <-- rad 49
Do While Not oRS.EOF

Så här ser frågan ut på en response.write

spReportFlags @CenterID = 94, @DateFrom = '2003-05-06', @DateTo = '2007-03-03', @OrderBy = 'Flag'

Print ser ut såhär:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005' 
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]SELECT DISTINCT COUNT(P.ProjectID) AS countAll From Project P Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = P.Projectid Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid WHERE P.CenterID = 94 and (Pn.Projectnotedate Between '2003-05-06' And '2007-03-03' Or P.Firstvisitdate Between '2003-05-06' And '2007-03-03')

Om vi printar nästa ser det ut så här:

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]SELECT FlagID, CenterID, Flag, (SELECT DISTINCT COUNT(lPF.ProjectID) From tblLinkProjectFlag lPF Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = lPF.Projectid Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid WHERE FlagID = tblFlag.FlagID and (Pn.Projectnotedate Between '2003-05-06' And '2007-03-03' Or P.Firstvisitdate Between '2003-05-06' And '2007-03-03') ) AS countProject FROM tblFlag WHERE CenterID = 94 ORDER BY Flag ASC

Och tar jag bort den printen får jag samma felmeddelande igen:

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]The column prefix 'P' does not match with a table name or alias name used in the query.

Felet ligger ju i denna.

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]SELECT FlagID, CenterID, Flag, (SELECT DISTINCT COUNT(lPF.ProjectID) From tblLinkProjectFlag lPF Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = lPF.Projectid Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid WHERE FlagID = tblFlag.FlagID and (Pn.Projectnotedate Between '2003-05-06' And '2007-03-03' Or P.Firstvisitdate Between '2003-05-06' And '2007-03-03') ) AS countProject FROM tblFlag WHERE CenterID = 94 ORDER BY Flag ASC

Jag försåt varför felet blir som det blir, det finns ingen referens till Project kolumnen i from av ett P. Men hur ska jag skriva om frågan? :)

Det är alltså denna del i SPn som strular:

DECLARE @Query varchar(2000)
SET @Query = ''
Set @Query = @Query + 'SELECT FlagID, CenterID, Flag, '
Set @Query = @Query + '('
Set @Query = @Query + 'SELECT DISTINCT COUNT(lPF.ProjectID) '
Set @Query = @Query + 'From tblLinkProjectFlag lPF '
Set @Query = @Query + 'Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = lPF.Projectid '
Set @Query = @Query + 'Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid '
Set @Query = @Query + 'WHERE FlagID = tblFlag.FlagID '
	Begin
		Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate Between ''' + @Datefrom + ''' And '''  + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate Between ''' + @Datefrom + ''' And '''  + @Dateto + ''') '
	End
Else
	Begin
		If @Datefrom IS NOT NULL 
			Begin
				Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate >= ''' + @Datefrom + ''' Or P.Firstvisitdate >= ''' + @Datefrom + ''') '
			End
		If @Dateto IS NOT NULL 
			Begin
				Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate <= '''  + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate <= '''  + @Dateto + ''') '
			End
	End
Set @Query = @Query + ') AS countProject '
Set @Query = @Query + 'FROM tblFlag '
Set @Query = @Query + 'WHERE CenterID = ' + CAST(@CenterID AS varchar(6)) + ' '
Set @Query = @Query + 'ORDER BY ' + @OrderBy + ' ' + @OrderDir
EXEC(@Query)

Den färdiag frågan skulle kunna se ut som

SELECT FlagID, 
       CenterID, 
       Flag, 
       (SELECT COUNT(distinct lPF.ProjectID) 
          From tblLinkProjectFlag lPF Inner Join Projectowner Po 
            On Po.Projectid = lPF.Projectid Left Join Projectnote Pn 
            On Po.Projectid = Pn.Projectid 
         WHERE FlagID = tblFlag.FlagID 
          and (Pn.Projectnotedate Between '2003-05-06' And '2007-03-03' 
           Or lpf.projectid in 
              (select projectid 
                 from project p
                where P.Firstvisitdate Between '2003-05-06' And '2007-03-03') )) AS countProject 
  FROM tblFlag 
 WHERE CenterID = 94 
 ORDER BY Flag ASC

jag tog även bort distinct eftersom du bara får en post i din subselect.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)