colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Hej, jag har fått en hyffsat stor SP på halsen. Den är tydligen nyligen översatt från "vanlig" sql till SP-format. DB är sql server 2000.
Dock får jag ett fel när den körs.
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]The column prefix 'P'
does not match with a table name or alias name used in the query.
/xxx.asp, line 49
rad 49 ser ut såhär: oRS.NextRecordset
SPn ser ut såhär:
CREATE PROCEDURE [dbo].[spReportFlags]
@CenterID int,
@Datefrom Varchar(50) = Null,
@Dateto Varchar(50) = Null,
@OrderBy varchar(50) = 'Flag',
@OrderDir varchar(4) = 'ASC'
AS
DECLARE @QueryAll varchar(2000)
SET @QueryAll = ''
Set @QueryAll = @QueryAll + 'SELECT DISTINCT COUNT(P.ProjectID) AS countAll '
Set @QueryAll = @QueryAll + 'From Project P '
Set @QueryAll = @QueryAll + 'Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = P.Projectid '
Set @QueryAll = @QueryAll + 'Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid '
Set @QueryAll = @QueryAll + 'WHERE P.CenterID = ' + CAST(@CenterID AS varchar(6)) + ' '
If @Datefrom IS NOT NULL And @Dateto IS NOT NULL
Begin
Set @QueryAll = @QueryAll + 'and (Pn.Projectnotedate Between ''' + @Datefrom + ''' And ''' + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate Between ''' + @Datefrom + ''' And ''' + @Dateto + ''') '
End
Else
Begin
If @Datefrom IS NOT NULL
Begin
Set @QueryAll = @QueryAll + 'and (Pn.Projectnotedate >= ''' + @Datefrom + ''' Or P.Firstvisitdate >= ''' + @Datefrom + ''') '
End
If @Dateto IS NOT NULL
Begin
Set @QueryAll = @QueryAll + 'and (Pn.Projectnotedate <= ''' + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate <= ''' + @Dateto + ''') '
End
End
EXEC(@QueryAll)
DECLARE @Query varchar(2000)
SET @Query = ''
Set @Query = @Query + 'SELECT FlagID, CenterID, Flag, '
Set @Query = @Query + '('
Set @Query = @Query + 'SELECT DISTINCT COUNT(lPF.ProjectID) '
Set @Query = @Query + 'From tblLinkProjectFlag lPF '
Set @Query = @Query + 'Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = lPF.Projectid '
Set @Query = @Query + 'Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid '
Set @Query = @Query + 'WHERE FlagID = tblFlag.FlagID '
Begin
Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate Between ''' + @Datefrom + ''' And ''' + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate Between ''' + @Datefrom + ''' And ''' + @Dateto + ''') '
End
Else
Begin
If @Datefrom IS NOT NULL
Begin
Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate >= ''' + @Datefrom + ''' Or P.Firstvisitdate >= ''' + @Datefrom + ''') '
End
If @Dateto IS NOT NULL
Begin
Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate <= ''' + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate <= ''' + @Dateto + ''') '
End
End
Set @Query = @Query + ') AS countProject '
Set @Query = @Query + 'FROM tblFlag '
Set @Query = @Query + 'WHERE CenterID = ' + CAST(@CenterID AS varchar(6)) + ' '
Set @Query = @Query + 'ORDER BY ' + @OrderBy + ' ' + @OrderDir
EXEC(@Query)
DECLARE @QueryNone varchar(2000)
SET @QueryNone = ''
Set @QueryNone = @QueryNone + 'SELECT DISTINCT COUNT(P.ProjectID) AS countNone '
Set @QueryNone = @QueryNone + 'From Project P '
Set @QueryNone = @QueryNone + 'Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = P.Projectid '
Set @QueryNone = @QueryNone + 'Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid '
Set @QueryNone = @QueryNone + 'WHERE P.CenterID = ' + CAST(@CenterID AS varchar(6)) + ' '
Set @QueryNone = @QueryNone + 'AND P.ProjectID NOT IN(SELECT ProjectID FROM tblLinkProjectFlag WHERE CenterID = ' + CAST(@CenterID AS varchar(6)) + ') '
Begin
Set @QueryNone = @QueryNone + 'and (Pn.Projectnotedate Between ''' + @Datefrom + ''' And ''' + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate Between ''' + @Datefrom + ''' And ''' + @Dateto + ''') '
End
Else
Begin
If @Datefrom IS NOT NULL
Begin
Set @QueryNone = @QueryNone + 'and (Pn.Projectnotedate >= ''' + @Datefrom + ''' Or P.Firstvisitdate >= ''' + @Datefrom + ''') '
End
If @Dateto IS NOT NULL
Begin
Set @QueryNone = @QueryNone + 'and (Pn.Projectnotedate <= ''' + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate <= ''' + @Dateto + ''') '
End
End
EXEC(@QueryNone)
GO
Mina egna efterforskningar tyder på att det är för att P använda i sub-queries och att det inte är legalt i SQL server 2000. Stämmer detta och hur skriver jag isf om den?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Skriv ut den felande sqlsatsen som den ser ut när den är färdigbyggd.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Då det är första gången jag jobbar med SPs så undrar jag hur jag gör det. :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det finns ett kommando som heter print.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Okej, nu har jag laborerat lite med print och jag får ut följande som jag tror är felaktigt.
Så här ställs själva frågan:
SQL = "spReportFlags @CenterID = " & Session("NFCID") & ", @DateFrom = " & DateFrom & ", @DateTo = " & DateTo & ", @OrderBy = 'Flag'"
oRS.Open(SQL), oConn
countAll = oRS("countAll")
Set oRS = oRS.NextRecordset <-- rad 49
Do While Not oRS.EOF
Så här ser frågan ut på en response.write
spReportFlags @CenterID = 94, @DateFrom = '2003-05-06', @DateTo = '2007-03-03', @OrderBy = 'Flag'
Print ser ut såhär:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]SELECT DISTINCT COUNT(P.ProjectID) AS countAll From Project P Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = P.Projectid Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid WHERE P.CenterID = 94 and (Pn.Projectnotedate Between '2003-05-06' And '2007-03-03' Or P.Firstvisitdate Between '2003-05-06' And '2007-03-03')
Om vi printar nästa ser det ut så här:
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]SELECT FlagID, CenterID, Flag, (SELECT DISTINCT COUNT(lPF.ProjectID) From tblLinkProjectFlag lPF Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = lPF.Projectid Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid WHERE FlagID = tblFlag.FlagID and (Pn.Projectnotedate Between '2003-05-06' And '2007-03-03' Or P.Firstvisitdate Between '2003-05-06' And '2007-03-03') ) AS countProject FROM tblFlag WHERE CenterID = 94 ORDER BY Flag ASC
Och tar jag bort den printen får jag samma felmeddelande igen:
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]The column prefix 'P' does not match with a table name or alias name used in the query.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Felet ligger ju i denna.
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]SELECT FlagID, CenterID, Flag, (SELECT DISTINCT COUNT(lPF.ProjectID) From tblLinkProjectFlag lPF Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = lPF.Projectid Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid WHERE FlagID = tblFlag.FlagID and (Pn.Projectnotedate Between '2003-05-06' And '2007-03-03' Or P.Firstvisitdate Between '2003-05-06' And '2007-03-03') ) AS countProject FROM tblFlag WHERE CenterID = 94 ORDER BY Flag ASC
Jag försåt varför felet blir som det blir, det finns ingen referens till Project kolumnen i from av ett P. Men hur ska jag skriva om frågan? :)
Det är alltså denna del i SPn som strular:
DECLARE @Query varchar(2000)
SET @Query = ''
Set @Query = @Query + 'SELECT FlagID, CenterID, Flag, '
Set @Query = @Query + '('
Set @Query = @Query + 'SELECT DISTINCT COUNT(lPF.ProjectID) '
Set @Query = @Query + 'From tblLinkProjectFlag lPF '
Set @Query = @Query + 'Inner Join Projectowner Po On Po.Projectid = lPF.Projectid '
Set @Query = @Query + 'Left Join Projectnote Pn On Po.Projectid = Pn.Projectid '
Set @Query = @Query + 'WHERE FlagID = tblFlag.FlagID '
Begin
Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate Between ''' + @Datefrom + ''' And ''' + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate Between ''' + @Datefrom + ''' And ''' + @Dateto + ''') '
End
Else
Begin
If @Datefrom IS NOT NULL
Begin
Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate >= ''' + @Datefrom + ''' Or P.Firstvisitdate >= ''' + @Datefrom + ''') '
End
If @Dateto IS NOT NULL
Begin
Set @Query = @Query + 'and (Pn.Projectnotedate <= ''' + @Dateto + ''' Or P.Firstvisitdate <= ''' + @Dateto + ''') '
End
End
Set @Query = @Query + ') AS countProject '
Set @Query = @Query + 'FROM tblFlag '
Set @Query = @Query + 'WHERE CenterID = ' + CAST(@CenterID AS varchar(6)) + ' '
Set @Query = @Query + 'ORDER BY ' + @OrderBy + ' ' + @OrderDir
EXEC(@Query)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Den färdiag frågan skulle kunna se ut som
SELECT FlagID,
CenterID,
Flag,
(SELECT COUNT(distinct lPF.ProjectID)
From tblLinkProjectFlag lPF Inner Join Projectowner Po
On Po.Projectid = lPF.Projectid Left Join Projectnote Pn
On Po.Projectid = Pn.Projectid
WHERE FlagID = tblFlag.FlagID
and (Pn.Projectnotedate Between '2003-05-06' And '2007-03-03'
Or lpf.projectid in
(select projectid
from project p
where P.Firstvisitdate Between '2003-05-06' And '2007-03-03') )) AS countProject
FROM tblFlag
WHERE CenterID = 94
ORDER BY Flag ASC
jag tog även bort distinct eftersom du bara får en post i din subselect.