håller på bygga databas i Access. När det gäller postnummer har jag fått för mig att det är bäst använda Text istället för Tal!?
Vilket tar mest resurser av Text och Tal?
2 svar · 586 visningar · startad av Kalle M
håller på bygga databas i Access. När det gäller postnummer har jag fått för mig att det är bäst använda Text istället för Tal!?
Vilket tar mest resurser av Text och Tal?
I det här fallet har det knappast någon betydelse utrymmesmässigt vilket du väljer (såvida du inte väljer Text och låter defaultstorleken vara [tror det är 50]). En vanlig char är ju en byte och en integer fyra byte. Fem tecken för postnumret tar således fem bytes om du väljer char(5) som datatyp. Ett olustighet du kan ställas inför är ju formateringen: vill du skriva postnumret som 123 45 kan du med char(6) spara ned det direkt på det formatet; sparar du postnumret som ett tal får du utföra numeriska operationer på det innan presentation.
Jag skulle ha valt char(6) (eller Text med en fältstorlek på sex tecken).
Det hela beror på hur man vill kunna söka. Behöver du kunna söka på postnummer så ska du ha tal, i synnerhet om du exempelvis vill kunna få fram alla som har postnummer mellan 500 00 och 599 99.
Eftersom alla postnummer skrivs med tre siffror först och två sen så är det ju inga som helst problem att göra så att det skrivs ut så.
Man ska skilja på lagring och presentation.