Det finns en viss risk för att den här tråden blir en sån tråd som är så stor och övergripande att ingen vill svara på den. Jag hoppas dock att det inte blir så....
Jag håller på att utveckla min första databasdrivna (MySql/PHP) sida som mitt ex-jobb och har kommit till den punkten att jag ska bygga upp databasen. Jag har läst lite böcker och annat och kommit fram till en lösning på problemet.
Lite info om sidan:
Sidan ska kunna uppdateras via ett enkelt CMS, dvs. all text skall kunna ändras. Man ska kunna lägga till produkter och nyheter och "månadens erbjudande". Den ska översättas till ca. 5 olika språk. Här är en länk till sidan.
Mitt förslag ser ut som följer:
tbl_content
------------------------------------------------
contentid | content | languageid
1 Rubrik 1
2 Brödtext 1
3 Headline 2
4 Maintext 2
5 Nyhet1 1
tbl_pageid
---------------------------
contentid | pageid
1 1
2 1
3 1
4 1
5 1
5 3
--------------------------
tbl_page
pageid | page
1 index
2 contact
3 newsarchive
4 prod1
5 prod2
tbl_language
------------------------------
languageid | language
1 SV
2 EN
3 DE
4 ESP
Fungerar den här lösningen eller ser ni någonstans där jag kan/kommer stöta på patrull?
Jag kan inte säga hur tacksam jag är om jag får svar.... :)
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Vad jag direkt kan se är ju att du saknar tidsangivelser, min gamla käpphäst, men även giltig from - tom för att kunna uppdatera offtime så att säga.
Jag kan heller inte riktigt förstå dina relationer.
Kan du exemplifiera så är det lättare att klanka ner på lösningen ;-)
Lasp skrev:
Vad jag direkt kan se är ju att du saknar tidsangivelser, min gamla käpphäst, men även giltig from - tom för att kunna uppdatera offtime så att säga.
Jag kan heller inte riktigt förstå dina relationer.
Kan du exemplifiera så är det lättare att klanka ner på lösningen ;-)
Ja datumangivelser kanske man ska ha med.... Lite osäker på vad du menar med "kunna uppdatera offtime"?
Jag bifogar ett litet er-diagram över hur relationerna ser ut...
Förklaring till bilden:
Hela webbplatsens innehåll ligger i tbl_content. Med hjälp av de andra två tabellerna får man fram vilket språk resp. vilken delsida innehållet skall finnas på.
Primärnycklarna är i fetstil och understrukna. De är NOTNULL, AUTO_ INCREMENT.
Kolumnen content i tbl_content är av typen varchar, eftersom det enbart ska innehålla text. Alla bilder ska jag länka till via en sökväg så dom sparas inte i databasen.
Ett exempel: På framsidan finns det som synes två rubriker och två brödtexter under de rubrikerna. Som jag tänkte så sparar jag det i tbl_content och sätter languageid till 1 (den svenska versionen) och i tbl_pageid blir således båda kolumnerna satta till 1.
Jag har lite svårt att förklara eftersom jag själv inte är säker på att detta är en genomförbar lösning på problemet...
EDIT: förhållandet mellan tbl_content och tbl_page ska vara 1:N.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Det dunkelt sagda - det dunkelt tänkta. En gammal sanning när det gäller databasuppbyggnad.
Kan man inte förklara flödet i realtid kommer det inte att fungera.
Vad jag menar med tidsangivelse är From - Tom dvs Detta är tiden när det är sant att publicera.
På det sättet kan man skriva in saker innan de visas på hemsidan och de tas bort när Tom har passerats. Man bör tänka i flöden.
Jag skall studera din relationsbild och återkommer tidigast i morgon pga. besök av Remy Martin ;-}
Ja det är något jag ska kolla över, datumet alltså. Eftersom det är något dom vill ha. Dock har jag bara hittat phplösningen på det än.
haha, dom besöken brukar vara trevliga. Hälsa från mig. ;)
Ingen som vill kolla över det...? :(