inspiroMedlem sedan sep. 2005664 inlägg
Vi ska eventuellt bygga en databasapplikation åt ett företag. De har en produkt redan som är byggd helt i Access. En av frågeställningarna jag grunanr på är om vi ska vi bygga vidare på Access-databasen eller lägga data i sql-server och sätta ett webbgränssnitt
Många anser säkert att sql-server alltid är bäst. Men access har ju också sitt existensberättigande och i just det här fallet är jag lite osäker:
-
Produkten kommer endast ha 8 användare (varje användare ska ha sina behörigheter) och utför inte speciellt tunga beräkningar.
-
De är vana att arbeta i access och har licenser redan.
-
Databasen behöver ett gränssnitt och med sql-server så måste det ju byggas upp ett nytt.
-
Det ska gå att skapa rapporter med diagram (hur enkelt är det med sql-server? Måste man väl nästan ha nån tredje part .net-lösning gissar jag...)
Tips och idéer att tänka på mottages tacksamt!
Är det någon som arbetat med Access 2007 förresten? Känns som MS lagt ned en hel del jobb på den versionen?
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Visst går det att använda Access. Men förr eller senare behöver ni bättre stöd när det gäller backup och andra triviala grejor.
Det finns ingen anledning att inte använda SQL express eller MSDE2000, som ju båda är fria.
Med Access kopplar man lätt mot SQL databaserna så inget går förlorat.
Tryggheten gör att SQL är rätt.
Men med sql-server så måste vi bygga ett helt nytt gränssnitt också vilket tar tid. Det är ungefär 200 rapporter i applikationen så det är en del sidor. I Access är det ju enkelt och snabbt att göra detta och har man 2007:an så blir det dessutom riktigt tjusigt.
Microsoft har ju satsat stort på Access 2007 så jag gissar att det också finns ett gäng anledningar att faktiskt välja Access framför sql-server? Det är som sagt få användare och databasen kommer aldrig att vara publik så ett webbgränssnitt känns inte heller helt naturligt tycker jag?
Backup borde inte vara ett problem i Access i just det här fallet.