webForumDet fria alternativet

SQL kod: Har jag tänkt rätt?

2 svar · 466 visningar · startad av freddyk

freddykMedlem sedan okt. 2006103 inlägg

Skulle behöva er hjälp med följande kod. Har jag tänkt rätt?

Tabeller:
lagerplatsBrochure
lagerplats

BEGIN		
		IF EXISTS(SELECT dbo.lagerplatsBrochure.fk_lpID FROM dbo.lagerplatsBrochure WHERE dbo.lagerplatsBrochure.fk_lpID = @lpid)
			BEGIN
				IF (@@ROWCOUNT = 2) -- OM Det kom tillbaka 2 rader vid Selecten ovan
					BEGIN
						DELETE FROM dbo.lagerplatsBrochure WHERE dbo.lagerplatsBrochure.fk_lpID = @lpid AND dbo.lagerplatsBrochure.fk_brSLank = @brid
						UPDATE dbo.lagerplats SET dbo.lagerplats.sammansatt = '0' WHERE dbo.lagerplats.LPExpID = @lpid
					END
				ELSE
					BEGIN
						IF(@@ROWCOUNT > 2) -- OM Det kom tillbaka fler än 2 rader vid Selecten ovan
							BEGIN
								DELETE FROM dbo.lagerplatsBrochure WHERE dbo.lagerplatsBrochure.fk_lpID = @lpid AND dbo.lagerplatsBrochure.fk_brSLank = @brid
							END
						ELSE  -- 1 rad tillbaka
							BEGIN
								IF(@@ROWCOUNT = 1)
									BEGIN
									END
							END
					END
			END
END

Det jag vill är följande:
1 - Kolla ifall tabell lagerplatsBrochure har minst en lagerplats med ID = @lpid lagrad.
2 - Ifall den har det, och har 2 sådana ID (mha @@ROWCOUNT = 2). Ta bort lagerplatsen med @brid samt uppdatera tabell lagerplats.sammansatt = 0 där lagerplats.LPExpID = @lpid
3 - Annars, om det kom tillbaka fler än 2 rader (@@ROWCOUNT > 2). Ta enbart bort en rad i lagerplatsBrochure.
4 - Eller, om det kom tillbaka 1 rad (@@ROWCOUNT = 1). Ta enbart bort en rad i lagerplatsBrochure.

Stämmer det som jag tänkt skriva ovan? har jag gjort en tankevurpa ngnstans?

SQL Server 2005

Tackar på förhand för inputs!

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Du kan inte använda @@rowcount på det sättet. Den nollställs före varje statement. En if exists returnerar inga rader så @@rowcount är 0 efteråt.

declare @rows int
set @rows = (select count(*) 
    FROM dbo.lagerplatsBrochure 
  WHERE dbo.lagerplatsBrochure.fk_lpID = @lpid)
  if @rows = 1 begin ... end 
  else if @rows = 2 begin ... end
  else
freddykMedlem sedan okt. 2006103 inlägg

LarsG skrev:

Du kan inte använda @@rowcount på det sättet. Den nollställs före varje statement. En if exists returnerar inga rader så @@rowcount är 0 efteråt.

declare @rows int
set @rows = (select count(*) 
    FROM dbo.lagerplatsBrochure 
  WHERE dbo.lagerplatsBrochure.fk_lpID = @lpid)
  if @rows = 1 begin ... end 
  else if @rows = 2 begin ... end
  else

ah. Suvveränt! Tack för hjälpen LarsG. Ska testa med det du skrev. :)

Tackar!

EDIT
Verkar fugnera bra! Tackar!

En annan kort fråga. Kan man på ngt sätt "stega" igenom en exekvering av en SP i SQL server 2005? Ungefär som debuggen i VS2005... Finns det ngn sådan funktion?

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)