jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg hejsan hur får jag bort dubletterna?
testade även med DISTINCT
select gang.ID,rubrik,medlemmar,max,admin,ikon,datum, gang_medlem.GruppID from gang
left JOIN gang_medlem ON gang_medlem.GruppID = gang.ID where gang_medlem.anv = '".$anv."' or gang.admin = '".$anv."'
order by gang.rubrik
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Vilka dubletter? Ge exempel på datainnehåll och förväntat resultat.
Varför left join? Eftersom du har villkoret
where gang_medlem.anv = '".$anv."'
så blir det samma resultat som om du använt en inner join.
jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg jag vet inte varför man använder en left join jag vet bara vad inner join är.
Experimenterade mig fram det funkade nästan?
Admins som skapar grupper är inte medlemmar i tabellen gang_medlemmar.. endast medlemmar som joinar gruppen hamnar i gang_medlemmar. hoppas det hjälper?
ID är kopplat till GruppID
GANG:
ID
ADMIN
GANG_MEDLEMMAR
GRUPPID
ANV
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nej, det hjälper inte. Jag vill fortfarande ha datainnehåll och förväntat resultat.
jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg hoppas det här duger?
Är man admin skall det inte finnas poster i gang_medlem men skall synas på profilen.
jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg Jag experimenterade lite och löste problemet.
Går det att göra det på bättre sätt?:
$anv = $_GET['anv'];
select gang.ID,rubrik,medlemmar,max,admin,ikon,datum, gang_medlem.GruppID,anv from gang_medlem
right join gang ON (gang.ID = gang_medlem.GruppID and gang.admin <> '".$anv."') where gang_medlem.anv = '".$anv."' or gang.admin = '".$anv."' order by gang.rubrik