Tråden flyttas från PHP..
SQL frågor.
21 svar · 917 visningar · startad av B22 · sida 2 av 2
Nu försöker jag följa ett exempel jag hittade på nätet där de hade bakat in php med html, jag gjorde om lite så det ser ut så här:
<?php
session_start();
// om ingen session finns med rätt användarnamn och lösenord visas inloggningssidan igen
if (!isset($_SESSION['sess_id']) || !isset($_SESSION['sess_user'])) {
header("Location: adm_login.php");
exit;
}
if(isset($_POST["tabort"]))
{
include("config.php");
$delete = $_POST['delete'];
// Förhindra sql-injection. Se till att alla värden i arrayen garanterat är siffror.
$delete = array_map('intval', $delete);
// Slå ihop arrayen till en komma-separerad sträng med siffervärden
$delete = implode(', ', $delete);
// Bygg en komplett sql-fråga
$sql= 'DELETE FROM Members WHERE Mem_id IN (%s)';
$sql= sprintf($sql, $delete);
// Radera data
mysql_query($sql) or die(mysql_error());
}
echo ' <form id="form" method="post" action="" name="form"> ';
$query = "SELECT * FROM messages";
mysql_query($query) or die(mysql_error());
//visning av databasens innehåll i en tabell
print ("<table border=0 cellpadding=2 cellspacing=3>");
print ("<th bgcolor=#CC66FF>Välj</th><th bgcolor=#CC66FF>ID</th><th bgcolor=#CC66FF>Namn</th><th bgcolor=#CC66FF>S-Medl</th><th bgcolor=#CC66FF>F-Medl</th><th bgcolor=#CC66FF>Telefon</th><th bgcolor=#CC66FF>Gata</th><th bgcolor=#CC66FF>Stad</th><th bgcolor=#CC66FF>Post-nr</th><th bgcolor=#CC66FF>Reg.datum</th>");
while($row=mysql_fetch_array($query))
{
print("<tr bgcolor=#CC99FF><td><input type="checkbox" name="delete[]" value="$row[Mem_id]" /></td><td>$row[Mem_id]</td><td>$row[Fullname]</</td><td>$row[S_mem]</td><td>$row[F_mem]</td><td>$row[Phone]</td><td>$row[Street]</td><td>$row[City]</td><td>$row[Zip]</td><td>$row[Mem_since]</td></tr>");
}
print ("</table>");
echo '<p><input type="submit" id="skicka" name="tabort" value="Radera medlem" /></p>';
</form> ';
?>
Vad är det som är fel i koden? Edna felet jag får är :
Parse error: syntax error, unexpected T_STRING
på raden:
print("<tr bgcolor=#CC99FF><td><input type="checkbox" name="delete[]" value="$row[Mem_id]" /></td><td>$row[Mem_id]</td><td>$row[Fullname]</</td><td>$row[S_mem]</td><td>$row[F_mem]</td><td>$row[Phone]</td><td>$row[Street]</td><td>$row[City]</td><td>$row[Zip]</td><td>$row[Mem_since]</td></tr>");
Alltså detta: value="$row[Mem_id]"