webForumDet fria alternativet

Räkna ihop massa grejer - Part2.

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

4 svar · 373 visningar · startad av oskars

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg
Frågan#1

Hejsvejs!

Blä för att få fram massa snabba siffror från MySQL. Jag fick hjälp i en annan tråd med att hämta siffror snabbt.

Ja, ni ser ju hur min nuvarande lösning ser ut här nedan :r Jag har lärt mig hur man gör för att enkelt hämta beroende på om t.ex KOrder = 1 eller = 2 osv... men inte när man har så många olika argument i SQL-frågorna...

<%
    Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    Conn.Open "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver}; SERVER=; DATABASE=; UID=;PASSWORD=; OPTION=3"

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM Adresser2006 WHERE Projekt = "&Session("Projekt")&" AND sID ='"&Session("userID")&"' AND AK = 0 AND GS = 0 AND KOrder = 0")
	intMinaAdresser = oCount("antal")

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM Adresser2006 WHERE sID ='"&Session("userID")&"' AND AK = 1")
	intMinaAK = oCount("antal")

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM Adresser2006 WHERE Projekt = "&Session("Projekt")&" AND sID ='"&Session("userID")&"' AND GS = 1")
	intMinaNejKunder = oCount("antal")

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM Adresser2006 WHERE sID ='"&Session("userID")&"' AND KOrder = 1")
	intMinaOrdrar = oCount("antal")

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM Adresser2006 WHERE sID ='"&Session("userID")&"' AND KOrder = 3")
	intMinaAtgardas = oCount("antal")

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM Arkiv WHERE sID ='"&Session("userID")&"' AND KOrder = 33")
	intMinaReturer = oCount("antal")

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM Arkiv WHERE sID ='"&Session("userID")&"' AND GS = 2")
	intNejTillKompl = oCount("antal")

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM Arkiv WHERE sID ='"&Session("userID")&"' AND KOrder = 44")
    intMinaAA = oCount("antal")
    set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM ArkivUtanOrdernummer WHERE sID ='"&Session("userID")&"' AND KOrder = 44")
    intMinaAA = CInt(intMinaAA) + CInt(oCount("antal"))

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM arkivutanordernummer WHERE sID ='"&Session("userID")&"' AND KOrder = 2")
	intMinaTelefonanger = CInt(oCount("antal"))
    set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM arkiv WHERE sID ='"&Session("userID")&"' AND KOrder = 2")
	intMinaTelefonanger = CInt(intMinaTelefonanger) + CInt(oCount("antal"))

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM Arkiv WHERE KOrder = 3 AND sID ='"&Session("userID")&"'")
	intMinaReturOK = oCount("antal")

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM ArkivUtanOrdernummer WHERE KOrder = 5 AND sID ='"&Session("userID")&"'")
	intMinaEjGodkanda = oCount("antal")

set oCount = Conn.Execute("SELECT COUNT(*) AS antal FROM Arkiv WHERE KOrder = 6 AND sID ='"&Session("userID")&"'")
	intMinaSlutbetalda = oCount("antal")

oCount.close
	set oCount=nothing
%>

Vore tacksam om någon skulle vilja förklara och visa hur jag ska göra för att snabba upp hämtningen av alla siffror! :)

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Du kan fylla på med flera caseuttryck om det är samma tabell, dvs

sELECT sum(case when Projekt = "&Session("Projekt")&" 
             AND sID ='"&Session("userID")&"' 
             AND AK = 0 
             AND GS = 0 
             AND KOrder = 0 then 1 else 0 end) as a1,
       sum(case when sID ='"&Session("userID")&"' 
                 AND AK = 1 then 1 else 0 end) as a2
 FROM Adresser2006

usw

Mycket fint, må jag säga!

Tjänar man in någon laddningstid om man bygger in frågor från olika tabeller i samma SQL-fråga. Eller går det lika fort att göra 1st fråga för varje tabell?

Tack för att du tar dig tid!

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Tjänar man in någon laddningstid om man bygger in frågor från olika tabeller i samma SQL-fråga.

Kanske, kanske inte. Det beror på.

Okej (y) Tack för hjälpen! :bire

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)