webForumDet fria alternativet

Skumt fel! funkar från en server men inte från en annan

Databaser & SQL

14 svar · 497 visningar · startad av eddy1

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg
Frågan#1

Hej

Kör följande kod:

SQL = "Select avg(oc) as av from (select count(*) as oc from Hits group by left(c_date,10)) dt"

när jag kör koden från min lokala server mot Mysql servern på webhotellet fungerar det.
MEn kör jag koden från webhotellet mot deras egen mysql så fungerar det inte, följande fel:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80020009'
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Program type out of range
/clientware.asp, line 0

enda jag kommer på att jag har installerat Mysql 6.0 på min lokala server, men jag jobbar ju inte mot den servern. Och på webhotellet är det Mysql 5.0

Mvh

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Jag är mer nyfiken på din connectionstring, varför klagar ODBC, borde du inte ha en dns till servern? ODBC är gammalt och guckigt och klibbar under fötterna :)

här är den:
Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.open "Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=mysql3.test.se;Port=3306;Database=xxxx-1;User=xxxx;Password=xxxxxxxx;Option=3;"

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Fråga webbhotellet vilken connectionsstring du skall använda, är det ODBC? OLEDB? Vilken version på ODBC? osv..

Ha maila dem nu. Var ingen kvar på supporten... Har ni några ideer jag kan prova med för att se om det fungera bättre??

hittade denna rekomendation på deras hemsida:

Set oDB = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
oDB.Open "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver}; SERVER=mysql.test.se; DATABASE=1111-1; USER=1111; PASSWORD=mittpass; OPTION=3;"

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Jag provade strängen för både local och remote server men får samma fel. Dom andra var väl bara .NET va??

Något mer jag kan prova

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

MyODBC

MyODBC 2.50 Local database
Driver={mySQL};Server=localhost;Option=16834;Database=myDataBase;

MyODBC 2.50 Remote database
Driver={mySQL};Server=myServerAddress;Port=3306;Option=131072;Stmt=;Database=myDataBase;Uid=myUsername;Pwd=myPassword;

MyODBC 3.51 Local database
Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=localhost;Database=myDataBase;User=myUsername;Password=myPassword;Option=3;

MyODBC 3.51 Remote database
Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=data.domain.com;Port=3306;Database=myDataBase;User=myUsername;Password=myPassword;Option=3;

Någon av dessa eller vänta tills du får svar av supporten.. om du inte gör i .NET då är det dom andra connectionstrings som du ska använda.

http://bugs.mysql.com/bug.php?id=11267

Google is your friend :)

Japp har provat dom, men det stod ju på deras hemsida att man skulle använda

Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=data.domain.com;Port=3306;Database=myDataBase ;User=myUsername;Password=myPassword;Option=3;

kan det finnas annat som påverkar. Är det begränsning hur tunga frågor det klarar, kan man skiva om frågan??

Japp har provat dom, men det stod ju på deras hemsida att man skulle använda

Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=data.domain.com;Port=3306;Database=myDataBase ;User=myUsername;Password=myPassword;Option=3;

kan det finnas annat som påverkar. Är det begränsning hur tunga frågor det klarar, kan man skiva om frågan??

läste den länken men fick inte ut så mycket av den. Vad gör man. Pajar ju allt om man inte kan räkna lite medelvärden...

eddy1 skrev:

läste den länken men fick inte ut så mycket av den. Vad gör man. Pajar ju allt om man inte kan räkna lite medelvärden...

Nej, men om det är en känd bug som går att reproducera, dvs det är inte en freak-accident-bug så betyder det att din lösning har ett problem som du antagligen inte kan koda runt. Du kan ju be webhotellet uppgradera mysql eller be dom installera beta-drivern 5.0 istället för 3.51. tex. Men just aggregerande funktioner som sum och avg dras med en bug :(

Men jag fattar inte hur det kan gå från min egen server när jag kör mot deras mysql server, kollade och på min server är det ju myodbc 3.51 ??

Finns det något annats sätt att arbeta på då om jag ska beräkna medelvärden, ska nämligen göra det för lite olika saker??

Har inga bra svar tyvärr. det kan bero på vad som helst, nästan. Du kanske har patchat något som dom inte gjort, etc, etc. Eller tvärt om....

Erbjuder dom inte olika alternativ för att ansluta till DB? Det vore najs och kanske din räddning?

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)