eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg Hej har fått till följande sql fråga men det sorteras inte efter datum som jag vill
select left(c_date,10), count(*) as oc from Hits group by left(c_date,10) order by left(c_date,2) desc
c_date är i datumformat.. vet inte hur han sortera när man tittat men inte är det i datumordning iallafall?? databasen är Mysql.
Mvh
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Varför använder du left() på ett datumfält? Speciellt med längden 2? Om du nu har datum på 2000-talet så kommer alla ha värdet 20 i det du vill sortera efter.
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg ahhh fan va klantigt.. skulle ju stå 10 inte två.. Datumformatet är i Datum/tid så jag vill bara sortera ut dagarna inte få med tiden. Eller gör man det på något annat sätt??
Mvh
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du kan inte veta hur serverns datumformat ser ut, det beror helt och hållet på vem som tittar. Använd riktiga funktioner för att hantera datum istället, exempelvis datepart (eller liknande). Det kan bli lite kladdigare, men det blir åtminstone rätt.
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg förstod nog inte det riktigt..
men jag har ju satt lcid=1053 då fick jag ju formatet åååå-mm-dd hh:mm:ss
provade nu med datepart("m",c_date), men fick då fel i sql frågan?
föresten datepart var en bra funktion då jag såg att man kunde få fram vecko nr :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
men jag har ju satt lcid=1053 då fick jag ju formatet åååå-mm-dd hh:mm:ss
Det spelar ingen roll vad du har satt på asp-sidan, datumet lagras i databasen på sitt eget format. LCID ser i det här fallet bara till att databasen förstår vilket datum du vill spara.
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg okey.
japp nu funkar det iallafall. ska testa lite med med datepart!
Tack