webForumDet fria alternativet

Backup med Management Studio Express

6 svar · 386 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Tjena
Behöver lite hjälp med att göra en backup av en Sql-Server Databas.
Jag använder mig av Management Studio Express som man kan ladda hem gratis från Microsoft.

Problemet är jag inte hittar var i programmet man gör en full backup.
Jag behöver ha med en databas, inkl. allt, dvs. tabeller, innehåll (poster), SP osv.

Någon som vet?

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Du kan högerklicka på den önskade databasen och välja Tasks -> Back Up... och sedan trycka på OK om du inte vill pilla med inställningarna. Men default är att allt följer med. Lycka till!

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Den här är inte fel när man blir vän med den, det är jag:
http://www.asql.biz/GetFile.aspx?ID=5

Lasp skrev:

Den här är inte fel när man blir vän med den, det är jag:
http://www.asql.biz/GetFile.aspx?ID=5

Aha, okej
Jag har redan kört fast lite, när jag ska försöka lägga till en ny server.
Det står saker som "Public Name", "SQL Server Instance Name" osv, är det där någonstans jag ska ange adressen till servern?

Tänkte försöka använda mig av det här trots att Vista inte riktigt tycker om det. Efter installationen fick jag tre felmess om att några OCX Kontroller inte kunnat registreras, beror väl troligen på att man måste göra det som administratör.

År du på Vista gäller andra regler!
Gå tillbaka är rådet.

Lasp skrev:

År du på Vista gäller andra regler!
Gå tillbaka är rådet.

Inte för att det alls har med tråden att göra, men har du provat Vista?
Jag har kört det dagligen i en månad och är helnöjd, inget överhuvudtaget har strulat.

För att återgå till trådens syfte så verkar det inte gå att göra en fullbackup med något program förutom gamla "Enterprise Manager", har testat bla. SQL Backup (tror det var så det heter) och där får jag meddelandet att man måste minst vara "SysAdmin" för att kunna göra en full backup.

Med Enterprise Manager därimot går det utmärkt, med deras "Import / Export" funktion.
Databasen ligger hos Surftown och det är det överlägset sämsta webhotell jag varit med om.
Dom påstar att jag anger fel lösenord vid inloggning, trots att jag redan är inloggad och kan ta bort / lägga till tabeller och data, men jag kan inte göra en full backup.

Ja, vet någon om det är möjligt att göra backup i de nyare programmen (SQL-Server Management Studio Express och motsvarande) om man inte är "SysAdmin", eller finns det några andra program (ja, de ska funka i Vista) som klarar biffen?
Hade jag haft råd hade jag köpt upp Surftown och lagt ner skiten. ;)

Fler förslag?

Ja Jag har kört Vista. Jag är beroende av MS SQL Har kört 2005 med Vista och upplevt många problem om du söker i trådarna.
Jag har konsekvent gått tillbaka till MSDE2000 och XP, därför kör jag också DbaMgr2k.
Lita inte på M$ vad än andra säger!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)