webForumDet fria alternativet

Compatibility collation problem?

3 svar · 892 visningar · startad av bananskalet

bananskaletMedlem sedan feb. 200722 inlägg

Hej! Har försökt flytta över kunds databaser från kunds miljö (i detta fall SQL Server 7 dessutom) till en annan miljö (SQL Server 2000). Har viss vana och det brukar gå bra, men denna gång har jag hittills gått bet. Felet är "Cannot resolve... equal to...", dvs collation-relaterat (och det gör hela applikationen obrukbar). Visst, så blir det ju när man använder sig av temp-tabeller, och masterdatabasen/instansen har en collation och databasen ifråga en annan. Normalt fixar jag då bara en ny instans med samma collation som kundens. Haken nu verkar dock vara att finna rätt collation. När jag tar fram properties på kunddatabasen (som jag attachar in) står det:
Compatibility_58_40b_30003
Hur ska jag installera en ny SQL Server 2000-instans så att det löser sig med collation-problemet?

Om vad delarna i strängen betyder:
http://support.microsoft.com/kb/270042/
Dvs tydligen:
Sort Order 58
LCID 40b (=1035, vilket tycks vara Finnish)
Default Unicode comparison style 30003 (=insensitive på fyra sätt)

Angående eventuella alternativa förslag. Det är en gammal applikation, och såväl tabellnamn som kolumnnamn och lagrade procedurer (hundratals) råkar ibland innehålla å, ä och ö i sina namn (dvs inte bara själva datan), vilket förstås tenderar kunna komplicera till saker och ting. Men nu är som sagt just den biten som den är, och så är det ju med det.

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Flyttas från SQL.

Mvh

Compatibilty collation problem?

Okej, jag borde kanske läst på bättre rörande var posta.
Hur som helst; om nån kommer på nåt så tipsa gärna (se huvudinlägget).

Fortfarande problem

Jag har provat göra "alter database" och ändra collation för kunddatabasen. Det "gick bra" (inget felmeddelande), men löser ju förstås inte alls problemet eftersom varje tabell-kolumn fortfarande har fel collation.

Så fortfarande... Om nån vet hur man ska installera en SQL Server 2000-instans så att den funkar med
Compatibility_58_40b_30003
(det kanske öht inte går?) så tas tips tacksamt emot.

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb