Har WAMP installerat och skulle försöka ändra lösenord till MySQL (för i PHPMyAdmin har det dykt upp en varning att jag borde lägga till ett lösenord) men jag förstod inte hur man gjorde så jag gick in via PHPMyAdmin och ändrade lösenord direkt i 'MySQL'-databasen i 'user'-tabellen. Det var ju fel förstår jag nu. :r
Det står som i min rubrik hur jag än försöker anropa min MySQL-databas. Vad göra?
Host 'localhost' is not allowed to connect to this MySQL server
8 svar · 797 visningar · startad av web00132
Du får ansluta med kommandoradsklienten (mysql el. mysqladmin) och lägga tillbaka rättigheterna manuellt.
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/grant.html
Glöm inte att köra FLUSH PRIVILEGES efteråt.
Tack för ditt svar!
Jag lyckas inte komma förbi lösenordsskyddet för mysqls kommandoradsklient. Jag hittade dock denna tråd som verkar köra med windows vanliga 'cmd':
http://www.forum9.com/showthread.php?t=249
Är det typ så jag ska göra? I såna fall så är det så att jag hittar inte den bin-katalogen. Hittar bara en katalog som heter 'data' där, och var jag än testar de kommandona funkar de inte. Vad är det jag inte hajat?
Om du inte hittar filen får du'la söka efter den... :)
Ok tack, jag är inte så haj på det här så jag visste inte att mysqld var en fil, det fanns ingen mysqld men däremot en mysqld-nt och det första kommandot funkade på den. Hittar dock inte den andra filen, mysqlcheck, och kan därför inte köra det andra kommandot. Vad göra?
Under 'mysql' -> 'scripts' hittade jag ett sql-script som heter 'mysql_fix_privilege_tables.sql', kan det vara något och hur kör jag det i såna fall?
Nu har jag suttit ett par timmar till med det här, jag hajar inte ens var jag ska stå i filsystemet när jag ska skriva grejer (eller vilka grejer jag ska skriva). Och jag kommer alltså inte in i MySQLs kommandoradsklient, får samma felmeddelande där. Ingen som kan hjälpa? :x
web00132 skrev:
Nu har jag suttit ett par timmar till med det här, jag hajar inte ens var jag ska stå i filsystemet när jag ska skriva grejer (eller vilka grejer jag ska skriva). Och jag kommer alltså inte in i MySQLs kommandoradsklient, får samma felmeddelande där. Ingen som kan hjälpa? :x
Till att börja med: Vilken version av MySQL?
Klicka på
Start -> Kör
Skriv: cmd
när du får upp den svarta rutan går du in i mappen där mysql-bin filer ligger, (ex. cd c:\program\mysql\bin)
När du är inne i mysql-bin katalogen skriv:
mysqld --skip-grant-tables
skriv:
mysqlcheck --check-upgrade --all-databases --auto-repair
För om du har mysql installerat så borde mysqlcheck finnas i samma katalog som mysqld, mysqld-nt osv. dvs i bin-katalogen. :)
Efter du gjort detta så borde du ta dig in via mysqlkommandoprombt.
Nåja, God natt! :)
Tack! :bire
Men jag har ingen mysqlcheck i den katalogen, jag har:
mysql.exe
mysqld-nt.exe
mysqldump.exe
Det är WAMP5 Version 1.6.6 men det verkar som att det är MySQL5 i det paketet. Den första kodraden funkar finfint men den andra går ju alltså inte. Har sökt hela c: efter mysqlcheck. Enligt folk på WAMP's forum så ska man installera om det hela tydligen, men det känns läskigt, om man raderar wamp-katalogen borde väl tabellerna försvinna också?
EDIT. Jag fick svaret genom att testa, det gick finfint. Bara avinstallera WAMP och därefter installera det igen. En enkel guide hur man ändrar lösenord finns också här i WAMP's forum.