webForumDet fria alternativet

Ryska i MySQL

3 svar · 390 visningar · startad av ConnyFox

ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg

Jag har försökt lägga in rysk text i en mysql databas men det blir bara massa frågetecken istället. Detsamma när jag försöker skriva ut texten.
Antar att det är i databasen som problemet ligger.
Har testat att ställa in olika teckenstandarder men ingen utav dom jag testat verkar fungera. Någon som kanske vet vad som behövs göras? :)

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag är ganska säker på att du skulle ha gett databasen en "collation" med värdet "utf8_unicode_ci" när den skapades för att den ska förstå tecknen.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Collation spelar ingen större roll (förutom för sorteringsordningen), men character set är desto viktigare och borde väl vara UTF-8 eller någon rysk 8-bitsvariant. Om det inte funkar kanske det är inputen som strular? Hur blir det om texten inte går via databasen?

ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg

Lägger in texten direkt i databasen med sql front så det kan inte va något på sidan där man lägger in det iaf.

Vad är detta collation du pratar om danne_v?

har testat bland annat utf-8 och dom andra jag hört skall vara för ryska tecken men samma resultat vad jag än provar.

Kan det bero på att jag ändrade character set efter jag skapat tabellen och att dom andra tabellerna i databasen har annan character sett kanske?
Är nämligen bara EN av tabellerna som ska va ryska, dom andra tabellerna är nämligen andra språk.

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)