sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg Hej...
Jag kör en SQL-sats mot MySQL 5 som skall summera ett antal händelser dag för dag och gruppera dom efter veckodagarna. Detta fungerar helt perfekt, men jag skulle vilja att sortera listan efter hur dagarna kommer i veckan i stället för i bokstavsordning som det är nu.
Satsen ser ut så här:
select dayname(datum) AS Dag, count(kort) as Antal from bokningar group by dayname(datum)
Resultatet ser ut så här nu:
Dag Antal
===========
Friday 102
Monday 57
Saturday 56
Sunday 45
osv...
Jag skulle hellre vilja ha det med måndagen först, sedan tisdag osv...
Går detta?
sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg Sorterar den då inte på datumet? alltså den förste varje månad, sedan den andra, den tredje och så vidare?
Jag vill ha sorterat på veckodagen? Måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag samt söndag.
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg Möjligt. mysql.com kan säkert förse dig med info. Se om det finns någon funktion typ weekday().
TroxyMedlem sedan mars 20041 508 inlägg Det här borde fungera:
Order By DAYOFWEEK(datum)
sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg Troxy...
Tackar... Det fungerade perfekt, förutom att sorteringen började med söndag i stället för måndag. Men det går säkert att fixa, skall läsa igenom dokumentationen för MYSQL.
Tack igen.
wwwMedlem sedan nov. 200633 inlägg I USA räknas söndag som veckans första dag.
... och i vissa länder, exempelvis USA och Japan, räknas fortfarande söndag allmänt som veckans första dag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vecka
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg Om det inte finns någon funktion i mysql för att sätta söndagen sist går det alltid att pilla till i ORDER BY. Något sånt härnt borde kunna fjungera:
Order By CASE WHEN DAYOFWEEK(datum) = 1 THEN 10 ELSE DAYOFWEEK(datum) END
(om nu söndag är dag nummer 1, annars får du ändra till rätt dagnummer.)
sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg "www"... Det är ju en grej man lärde sig på lågstadiet... :)
sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg @nders... mmm... det borde ju funka... får ta och testa det... tackar