TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg Jag har en tabell med kommentarer på mina blogginlägg.
I denna så skall både ickemedlemmar och medlemmar kunna göra inlägg.
När man gör ett inlägg så uppger man ett lösenord för att kunna ta bort kommentaren.
Men nu vill jag kunna kombinera detta med att man är medlem och alltså redan har ett lösenord (slipper uppge ett varje gång). Och alla ens inlägg blir "spårbara".
Hur gör jag detta på ett smidigt sätt utan att behöva lagra samma lösenord/username på flera ställen?
Mina tabeller är dessa:
[B]tblKommentarer[/B]
intId datDatum strKommentar strLosenord
[B]
tblMedlem[/B]
intId strAnvnamn strLosenord (lite andra kolumner)
Smidigast vore väl att lägga till intMedlemID i tblKommentarer?
Är personen medlem så sparar du ID't där, annars låter du det vara NULL eller sätter ett "anonymnID".
EDIT: Eller missuppfattar jag? Ska det vara spårbart utan att personen loggar in?
TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg Nej inläggen skall bara vara spårbara för användare som loggar in, de andra skall bara kunna göra ett här och ett där så att säga.
Jo det kanske är det smidigaste sättet att lösa det hela på.
...men om man nu skall logga in och editera i "kommentarer" hur vet jag då om jag skall kolla lösenordet i den tabellen eller medlemstabellen?
Well, har du medlemsID att kontrollera på så är ju lösenordet helt onödigt egentligen om du inte vill ha en extra kontroll där?
Lösenordet bör enbart vara viktigt om författaren till kommentaren ej var inloggad/medlem när den skrevs?