webForumDet fria alternativet

Databas

18 svar · 3 549 visningar · startad av Calippo

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

Har hittills bara jobbat med asp mot Access databaser.

Stämmer det att en Access databas bara kan ha 25 anrop samtidigt?

Vad ska man ha för databas istället?
SQL eller mySQL? Vad är skillnaden?

Finns det någon bra sida som förklarar hur man gör en mySQL databas lokalt på datorn och kopplar asp sidor till den, för jag fattade inte ett smack av mySQL, installerade den och HeidiSQL igår...

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Ang; SQL Server
Så kan du ladda hem SQL Server Express och installera det, att fixa sig SQL-server (tunga versionen) är lite dyrare! ;)

Ang; MySQL-server

Man installerar först MySQL-servern.

Sen kan man exempelvis ladda hem MySQL Control Center eller något annat liknande för administration av MySQL-servern. Så lägger man till en användare, en databas, och sedan skapar dess tabeller.

Sedan fixar du hem MyODBC för MySQL..och så kan du sätta upp en System DSN för att koppla dig till MySQL-servern och den skapade databasen.

Finns lite info här; http://www.devarticles.com/c/a/ASP/Using-MyODBC-To-Access-Your-MySQL-Database-Via-ASP/1/

MySQL Control Center: http://sourceforge.net/projects/mysqlcc/

Skillnader;
MySQL-server (open source)
SQL Server (microsoft)

Sen finns det helt klart en del kapacitetsskillnader och så. Men jag kan dem inte..

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Flyttas från SQL.

Klarar jag mig med dessa två från Microsoft:
- SQL Server 2005 Express Edition
- SQL Server Management Studio Express

Calippo skrev:

Klarar jag mig med dessa två från Microsoft:
- SQL Server 2005 Express Edition
- SQL Server Management Studio Express

Det borde du göra!

Installerade dem, men som vanligt när det gäller nya program, jag fattade inte ett smack.

Finns det nån guide på nätet (helst på svenska) där man kan lära sig hur man gör en sql databas och hur man får den å funka med asp sidor.

Access är ju enkelt, men det här...

Här borde du hitta det du behöver veta om att skapa en SQL-databas och så vidare.
- http://articles.techrepublic.com.com/5100-9592-6042606.html (obs! på engelska)

Ang. använda asp, funkar i stort sett som med Access, med connectionsstringen kan se lite annorluna ut. Här hittar connectionstrings för SQL Server
- http://www.connectionstrings.com/?carrier=sqlserver2005

OK, ska kika på det i helgen om jag hinner.

Tack så länge, återkommer om jag får några problem...

onzoMedlem sedan okt. 200617 inlägg

Skall man vara lite petnoga, och det är det kul att vara ibland, så är Access ingen "databas".

Access är en grafisk utvecklingsmiljö som Microsoft har tagit fram och som i de flesta fall används mot en databashanterare som heter Jet. Men man kan använda Access mot flera andra databashanterare, tex Microsofts SQL Server, Oracle och flera andra. Det borde nog till och med att köra MySQL mot Access, jag har dock ej testat.

Men Jet (ej Access) har sina begränsningar, det är helt klart. Om det nu är 25 anrop samtidigt minns jag inte men det kan mycket väl stämma.

Jag skulle rekommendera MySQL eller SQL Server som båda är väldigt lätta att jobba med. Oracle har också en gratis databashanterare som är trevlig.

Använd gärna ett grafiskt gränsnitt när du skall jobba med databaser. Jag jobbar en del med MySQL och använder mig då est av EMS SQL Manager (http://sqlmanager.net/ ) som är väldigt bra. Den finns i en gratisversion (Lite) som är helt okey men den saknar massor av trevliga funktioner som finns i fullversionen. Skall du jobba mycket med MySQL så rekommenderar jag dig att lägga ut dom cirka 700 kronor som den kostar ($95).

Annars så är SQL Server 2005 Express Edition tillsammans med SQL Server Management Studio Express som du själv nämnde ett bra alternativ.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kan väl nämna att det finns en _adv som innehåller hela miljön. Den har dessutom SP1 i sig.
Vilket är ett måste för Vista.
Kolla övriga trådar hät om Vista och SQL.

Hur fungerar det med SQL databaser?

Jag är van att man skapar en Access databas som man lägger under tex "C:\Inetpub\wwwroot\testwebb\_private" och sedan bara skapar ett databas anrop med asp.

Vart läggs databasen som man skapar med "SQL Server Management Studio Express"? Är den i nån skyddad mapp eller nåt?

Är det SQL servern som håller koll på vart den ligger och man bara ansluter till den med tex "Driver={SQL Native Client};Server=myServerAddress;Database=myDataBase;Uid=myUsername;Pwd=myPassword;"?

EDIT/

Såg att min testdatabas hamnade här:
C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Data\Testdatabas.mdf

Ska den man bara låta den ligga där och sedan anropa den från asp sidan med en Connection string?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Man kan ställa in parametrar när man kör in SQL men det kan vara bra att ha en kort väg kanske. Jag har SQLData i roten och backup under denna.
Man kan ha olika instanser av SQL som då heter MSSQLx dvs. 1,2 osv.
Har förresten kommit på att man kan accessa en sql2005 databas via Access2003 om man skriver in Datornamn\SQLExpress när man kör Nytt Projekt med data och bockar i Intigrerad säkerhet. Testa!

Så här brukar jag skriva för att koppla en Access databas:

<%
Function GetDataConnection()
	Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
		MdbFilePath = "C:\Inetpub\wwwroot\test\_private\dbTest.mdb"
		Conn.Open = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & MdbFilePath & ";"
	Set GetDataConnection = Conn
End Function
%>

Hur ska jag skriva för att koppla en SQL databas som ligger här:
C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Data\Testdatabas.mdf

Kan man kopiera filen Testdatabas.mdf till C:\Inetpub\wwwroot\test\_private\?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Var inne på den sidan innan...

Driver={SQL Native Client};Server=myServerAddress;Database=myDataBase;Uid=myUsername;Pwd=myPassword;

Ska jag skriva så här?
Driver={SQL Native Client};Server=mittDatorNamn;Database=Testdatabas;Uid=myUsername;Pwd=myPassword;

myUsername=Ska det vara samma som när jag loggar in på datorn?
myPassword=Ska det vara samma som när jag loggar in på datorn?

Ska jag låta Testdatabas.mdf ligga där den ligger, C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Data\Testdatabas.mdf

<%
Function GetDataConnection()
	Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
		Conn.Open = "Driver={SQL Native Client};Server=web\SQLEXPRESS;Database=Testdatabas.mdf;Uid=Admin name;Pwd=mittLösen;"
	Set GetDataConnection = Conn
End Function
%>

<%
	Set Conn = GetDataConnection

Conn.Close
	Set Conn=Nothing
%>

...ger mig felet:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E4D)
[Microsoft][SQL Native Client][SQL Server]Inloggningen av användaren Admin name misslyckades. Användaren är inte associerad med en betrodd SQL Server-anslutning.
/testcenter/sql.asp, line 6

Calippo skrev:

Var inne på den sidan innan...

Driver={SQL Native Client};Server=myServerAddress;Database=myDataBase;Uid=myUsername;Pwd=myPassword;

Ska jag skriva så här?
Driver={SQL Native Client};Server=mittDatorNamn;Database=Testdatabas;Uid=myUsername;Pwd=myPassword;

myUsername=Ska det vara samma som när jag loggar in på datorn?
myPassword=Ska det vara samma som när jag loggar in på datorn?

Ska jag låta Testdatabas.mdf ligga där den ligger, C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Data\Testdatabas.mdf

Man kan i SQL Management-miljön skapa en användare som man använder till databasen. Detta beror lite på vad man har för säkerhetsinställningar. Det finns två sätt att logga in:
- SQL Authentication
- Trusted Authentication (tror jag det heter)

Om man har bara Trusted Authenticationså ser connectionstringen ut typ så här:

Trusted Authentication

Driver={SQL Native Client};Server=server;Database=dindatabas;Trusted_Connection=yes;

Brukar vara standard som inställning (har jag för mig). Annars kan man ställa in detta.

Har man ex inställt SQL Authentication också så skapar man en användare som har tillgång till databasen i SQL Management-miljön.

Och använder denna connstring..

SQL Authentication

Driver={SQL Native Client};Server=server;Database=dindatabas;Uid=användare;Pwd=lösen;

Mån tro om jag missat något. :)

I "SQL Server Management Studio Express" loggar jag in med "Windows Authentication".

Conn.Open = "Driver={SQL Native Client};Server=web\SQLEXPRESS;Database=Testdatabas;Trusted_Connection  =yes;"

ger felet

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E4D)
[Microsoft][SQL Native Client][SQL Server]Inloggningen av användaren misslyckades. Användaren är inte associerad med en betrodd SQL Server-anslutning.
/testcenter/sql.asp, line 8

Löste det med att ge "Gäst" kontot i databasen rättigheter.

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)