Har en update fråga till en access databas. Men den tycks inte uppdatera min databas varför?
UPDATE Texter SET Texter.texten= '" & Ainfo & "' WHERE (((Texter.Namn)='Startinfo'));
7 svar · 325 visningar · startad av MizzK
Har en update fråga till en access databas. Men den tycks inte uppdatera min databas varför?
UPDATE Texter SET Texter.texten= '" & Ainfo & "' WHERE (((Texter.Namn)='Startinfo'));
Vad än dessa parenteser runt where villkoret?
Vad händer om du plockar bort tabell hänvisningen, eftersom du ändå inte har flera kolumner med samma namn. Och kanske tarbort parenteserna.
UPDATE Texter SET texten='" & Ainfo & "' WHERE Namn='Startinfo';
I vilket sammanhang används denna SQL-sats förresten? vb? ASP? ASP.NET? Tänker på din konkatering.
asp.net och de gör ingen skillnad även testat med parameters
Public Sub update_Click(ByVal Sender As System.Object, ByVal E As System.EventArgs)
'<- Databasanslutning ->
Dim strConn As String = DbHandler.GetstrConnection
Dim myConnection As New OleDbConnection(strConn)
'<- Hämta all ifyllt data från webbsidan ->
Dim Ainfo As String = info.Text
Dim strSQL As String = "UPDATE Texter SET texten= @texta WHERE (((Namn)='Startinfo'));"
Dim myCommand As New OleDbCommand(strSQL, myConnection)
myCommand.Parameters.Add("@texta", OleDbType.VarChar, 50).Value = Ainfo
Dim numRowsAffected As Integer = 0
Try
myCommand.Connection.Open()
numRowsAffected = myCommand.ExecuteNonQuery()
myCommand.Connection.Close()
Catch ex As Exception
lblMessage.Text = ex.Message
Exit Sub
End Try
If numRowsAffected > 0 Then
lblMessage.Text = lblMessage.Text & "Information sparad"
Else
lblMessage.Text = lblMessage.Text & "Information INTE sparat"
End If
End Sub
har du testat att hämta ut datan innan du uppdaterar för att se så du verkligen får några träffar?
select * from Texter WHERE Namn='Startinfo';
japp, får jag.. även testat köra update satsen i db:n fungerar utmärkt att uppdatera
du behöver inte har enkelfnuttar runt @texta i din sql-sats?
Dim strSQL As String = "UPDATE Texter SET texten= '@texta' WHERE (((Namn)='Startinfo'));"
vet inte om asp fixar det själv.
Jag tror då inte att problemet ligger i själva SQL-satsen, då den funkar i databasen. Då ligger felet förmodligen i någonstans i .NET-koden.
Är dock ingen hejjare på .NET .
The_Hulk skrev:
du behöver inte har enkelfnuttar runt @texta i din sql-sats?
Dim strSQL As String = "UPDATE Texter SET texten= '@texta' WHERE (((Namn)='Startinfo'));"vet inte om asp fixar det själv.
Nej det behöver hon inte!