SQL: Kopiera en databas från A -> B
11 svar · 832 visningar · startad av Sjodahl
Beror ju ganska mycket på vad det är för dbms.
Gäller det access till exempel så är ftp bra.
Opps, SQL server.
Jag brukar ta backup på databasen, flytta den till rätt server och sedan ta restore.
Funkar finfint.
Tidigare använde jag oftast attach, men en backup är smidigare, man kan göra restore utan att den aktuella databasen finns upplagd i den nya servern
Låter vettigt får ge det ett försök.
Vad använder du för klient att ansluta?
Enterprise Manager för att ansluta till mina SQL Server 2000-maskiner, ta backup, kopiera .bak-filen från disk via utforskaren till den andra maskinen, använd EM för att göra restore.
(Jag flyttar också tråden, eftersom den inte har speciellt mycket med språket SQL att göra)
Går inte att ladda ner separat antar jag?
Nej, Enterprise Manager ingår som en del i SQL Server, så det finns bara på installationsmediet.
Eventuellt kan man använda Management Studio för SQL Server 2005 Express, men det har jag egentligen ingen aning om...
Okej det fungera även om man skall kopiera den remote? Sitter inte fysiskt på servern.
Enterprise Manager, finns i alla server versionerna?
När du tar en backup landar backupfilen fysiskt på servern. Du måste alltså ha någon sorts åtkomst till serverns disk för att ta hand om filen.
Enterprise Manager ingår, mig veterligen, i alla utgåvor av SQL Server 2000.
hmm okej, hur är det om jag vill backa en db på ett webbhotell?
Det jag igentligen vill göra är iofs att kopiera en db till ett nytt ställe på samma server. (behöver iofs inte kopiera ut den ifrån server a -> b) som jag skrev. Även om det skulle vara smidigast.