VinnarenMedlem sedan sep. 2005858 inlägg
hej
jag anv Access som databas. har följande fråga:
Set objRS = objConn.Execute("SELECT TOP 10 * FROM nyheter WHERE nyPubliceras < now() ORDER BY nyPubliceras DESC")
Nu behöver jag hjälp med att den bara hämtar poster där det inte är tomt i fältet nyBildFramsidan. har provat med NOT nyBildFramsidan = "", men fungerar inte.
Sen på samma sql fråga så vill jag att den bara ska hämta poster som inte är mer än 15 dagar gamla räknade från fältet nyPubliceras.
Undrar då hur jag löser detta :q
The_HulkMedlem sedan juni 20031 937 inlägg
brukar fungera bra med
nyBildFramsidan <> ''
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Sen beror det såklart lite på vad du menar med tomt. Om du menar NULL får du skriva så här:
.... AND NOT nyBildFramsidan IS NULL
Sen på samma sql fråga så vill jag att den bara ska hämta poster som inte är mer än 15 dagar gamla räknade från fältet nyPubliceras.
Sök lite på datediff.
mvh
tack, nu funkar det med "".
Har lite problem med denna sql:en.
Set objRS = objConn.Execute("SELECT * FROM FORUM_anvandare WHERE #"&dateAdd("n",15,userSenastAktiv)&"# >= now()")
får inget felmeddelande eller något, men den fungerar inte, hämtar inget. Jag vill att den ska hämta alla där tiden (senastaktiv +15 min) är mer än aktuell tid.
skriv ut sql-frågan med response.write så ser du varför. sannolikt har du blandat äpplen och päron, och egentligen vill du köra dateadd i sql, inte i asp. är userSenastAktiv ett fält i din tabell?
hmm, userSenastAktiv hämtas nog inte från databasen, nu jämförs 00.15.00.
hur är det man skriver för att userSenastAktiv ska hämtas?
Kanske något sånt här:
SELECT * FROM FORUM_anvandare WHERE dateAdd('n', 15, userSenastAktiv) >= now()
tack @nders, nu fungerr det :bire