webForumDet fria alternativet

Hårdvara och operativsystem för SQL-server Express

14 svar · 926 visningar · startad av devotion

devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Hej!

Tänkte bygga ihop en dator/server som bara ska användas för att köra SQL-express. Databasen ska användas av en Windowsapplikation som ska komma åt databasen via ett nätverk.

Vilken hårdvara behövs? Dvs processor, minne mm

Ska jag använda mig av ett severoperativ, eller räcker det med W-xp?

Tips tas tacksamt emot.. :D

Mvh
Henrik

Ingen? :)

Hmm.... finns det verkligen inge här som har erfarenhet av detta? Ska jag använda RAID eller något annat?

Kom igen nu... ;)

Mvh
Henrik

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Hur många klienter, hur mycket trafik, hur viktig applikation?

:)
Trevligt att råkas emission.. ;)

6 klienter på det lokala nätverket 1 klient som ska kunna ansluta via VPN. Applikationen är viktig, det är vårt uppdragssystem. Så någon dataförlust får det inte bli tal om... http://www.erisma.se/pages/uppdragnu/un_firstpage.asp.

Trafik... Hmmm... det är ju ett elinstyallationsföretag, så det handlar ju inte om några mängder precis. Säg att 3 stycken arbetar samtidigt i systemet. Sen synkas ju handdatorerna också. Men förhållandevis lite trafik, kan jag tänka mig.. Det är ju inte SAS det handlar om....

Mvh
Henrik

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag har nu klarat av att installera SQL Express, trots den vansinniga felmedelanden som kommer i Vista.
Varför inte köra Win 03 som server eller bara sätta av en maskin med XP!
Installera med nätverksaccess bara.

Lasp skrev:

Jag har nu klarat av att installera SQL Express, trots den vansinniga felmedelanden som kommer i Vista.
Varför inte köra Win 03 som server eller bara sätta av en maskin med XP!
Installera med nätverksaccess bara.

Jo, men vad ska man tänka på när det gäller hårdvara? Säg att jag kör på en maskin med W-XP SP-2. Processor, minne, typ av disk mm. Vad ska man tänka på för att det ska bli så säkert som möjligt? Back-up mm :)

Mvh
Henrik

Jag har SQL server rullande hos kunder i Haga Norra och på Torslanda för att ta några exempel
På Haga norra är det en server Windows2003 som bara kör SQL, backup körs därifrån varje timme. Det är ca 20 olika databaser med upp till fem användare samtidigt i varje.
Allt körs via Citrix och ett trettiotal servar för användarna.
Det är naturligtsvis så att fler proc maskiner är snabbare men det behövs inte. En helt vanlig maskin med backup schemalagd till en extern hårddisk borde vara fullt tillräckligt.
Jag utgår från att du kopplar in UPS på maskinen och backupenheten.
Vill du veta mer kan jag begära in mera data.

:)
ok!
vad ska jag ha för diskar? Hur mycket minne? Processor?

Det blir ju inga volymer på de flesta sql databaser av denna typ som du och jag kör,
min största db, av de tjugo som ligger i Haga Norra, är på drygt 100Mb.
Alla sqlservermaskiner skall ha så mycket minne som möjligt. Du får inte köra den typen av SQL på mer än en processor tror jag.

Så valet blir svala diskar, 2Gb minne, och en inte överklockad proc.

Raid?

Som jag ser det har du inget behov av Raid. Ring kontakten du fick eller säg till mig så får du ytterligare kontakt. Du har ju en organiserad verksamhet som är överblickbar.
Att köra backuper borde vara det bästa. Sedan vi gick över till SQL istället för Access db har inget inträffat som stört verksamheten.
Volymer på en db upp till 15000 kontrakt/år Lika många fakturor. Stödregister som uppdateras flera gånger i veckan med ca 1300000 poster (bilägare)

Okej!

Jag behöver altså inga RAID-diskar... 2 Gb minne. Microsoft rekommenderar ju minst en processor på 1 GHz.... Det är väl inga problem i dagens läge... ;) Men finns det någon typ av processor som är "bra", som ni rekommenderar?

Någon annan hårdvara som anses vara "bra" moderkort mm..

Hur ska man göra med kylning? Om jag använder ett vanligt atx-chassi, ska jag slänga i nån extra fläkt...

Vad vinner jag på att köra W server 2003 jämfört med W XP?

Mvh
Henrik

Vad tror ni om denna med 2 Gbyte minne och Windows XP SP-2?

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099105

Mvh
Henrik

Hej!

Nu har några inköp gjorts...

Server: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099105
med 2 Gbyte minne samt en extra disk för lagring av data
Operativsystem W-XP SP2

Backup: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099805

Nu ska det börjas installeras och konfigureras!

Några tips?

Mvh
Henrik

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)