webForumDet fria alternativet

ODBC - Access (mdB)

1 svar · 579 visningar · startad av Sjodahl

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Hej!

Lite problem med att lägga upp en "System-DSN" Microsoft Access Driver, väljer jag en som ligger lokalt på datorn går det hur bra som helst, men väljer jag en som ligger på en nätverksenhet (som är uppmappad) så går det inte alls.

"Warning: odbc_connect() [function.odbc-connect]: SQL error: [Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Ogiltig sökväg, '(okänt)'. Kontrollera att sökvägen är rätt stavad och att du är ansluten till den server som filerna finns på, SQL state S1009 in SQLConnect on line 122
Could Not Connect to ODBC Database!"

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Går inte använda nätverksenheter alltså

Since mapped drives are not persistent, or available to the "service", but only the logged in account, you are unable to use them in this fashion. However, you can use them in the following way. \\IPofserver\sharename\subfolder.

So, if you have a mapped drive Z: that points to the tech folder under the IT share on Server1, it would look like this \\Server1\IT\tech

Då får jag istället:

Warning: odbc_connect() [function.odbc-connect]: SQL error: [Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Det går inte att öppna filen '(okänt)'. Den är antingen låst av annan användare eller måste du ha behörighet att läsa den., SQL state S1000 in SQLConnect on line 122
Could Not Connect to ODBC Database!

Behörighet har jag.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)