webForumDet fria alternativet

Dela upp artikelnummer i grupper

2 svar · 419 visningar · startad av Troxy

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Hejsan, jag håller på och bygger ett litet försäljningssystem och såklart så ska det finnas ett artikelregister där alla försäljningsvaror sparas.
Databasen som används är MySQL 4.1.11.

I grunden så är det ju frågan om en vanlig enkel relationsuppbyggnad.
Alla artiklar ligger sparade i en tabell med varsitt unikt artikelnummer i fältet Artnr.
Artiklarna tillhör dessutom olika kategorier som anges i fältet Category.
Sen så ligger kategorierna i en separat tabell med sina respektive kategorinummer.

Men jag har fått efterfrågan efter en speciell funktion som rör just artikelnummer.
Kunden vill nämligen dela upp alla artikelnummer i grupper, som ska börja från olika startnummer beroende på kategori.

Ex. alla artiklar i kat.1 får artnr. som börjar på 10000, och artiklar i kat.2 får artnr. som börjar på 20000, osv.

Frågan är nu: Hur ska jag lösa detta rent praktiskt?
Om jag nu ska stoppa in en ny artikel med en INSERT-fråga, hur gör jag då för att artikelnumret ska börja stega from. ett visst värde beroende på vilken kategori som är vald?
Är det möjligt att lösa detta i SQL, eller måste jag programmera en separat lösning?

Jag hoppas att någon förstår mitt problem och vad jag vill åstakomma!
Tack på förhand!!!

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Du skall övertala kunden om att inte göra detta!
Ett artikelnr i dagens datoriserade värld skall vara könlöst och fritt från bindningar.
Man skapar istället tillhörighet till grupper.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Hm, det låter vettigt det du säger.
Jag får se om det är möjligt att skippa denna funktion.

Men om kunden nu åtminstone vill att artikelnumren ska börja från 10000, kan man lösa det?
Kanske kan man göra såhär:

ALTER TABLE articles AUTO_INCREMENT=10000
133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)