EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg http://www.huvudstagatan8.se/v1/se_agenda/test.asp
Access + ASP.
[bookedDates]
intID -- räknare
dteBooked -- datum
Hur ska jag fråga?
Man kan givetvis göra en SQL fråga på varje dag, datum, och se om den är TRUE eller FALSE. Men det känns lite "osnyggt", så att säga.
Enklare, bättre...??
Notering: Bockarna ska vara åt andra hållet. Dvs. gröna bockar när stugan är ledig, röda när den är upptagen. Har inte orkat ändra denna i visuella demo.
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg Jag har gjort en liknande grej i PHP, där frågar jag MySQL-databasen i början vilka datum som det finns grejer inplanerade på, lägger dem i en array tillsammans med information om vad som händer det datumet (behövs ju inte i ditt fall) och när kalendern sedan ritas upp kollas varje datum mot arrayen. Först hade jag queries på varje datum, det blev lite tungt. ;)
Använder den lösningen här bl a (just nu finns dock inget inplanerat under 2007, borde kanske lägga in en årsbytarlänk).
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Quick & dirty. Funkar skapligt.
Jag gjorde faktiskt så att jag har en fråga för varje dag = ca 150 frågor på en sida, för dessa datum det rör sig om.
Din lösning är snyggare, min lösning är ... ja, fullt fungerande... vilket är kravet för min del!
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Mr N! Du ser väl att veckonumreringen är fel! Bara som en upplysning!