webForumDet fria alternativet

Ms Sql

13 svar · 1 124 visningar · startad av PBF

PBFMedlem sedan mars 200657 inlägg

Tjena.

Måste nu lära mig Ms Sql.
Jag skall jobba med ASP som i sin tur jobbar mot en Ms Sql-databas.
Jag har laddat ned, från Microsoft:s hemsida, Microsoft SQL Server Managment Studio Express 2005.
Jag har lyckats skapa en databas samt en tillhörande tabell.

1. Hur ser ConnectionStringen jag skall använda ut?
2. Hur skyddar man sig mot SQL-Injektioner när man kör Ms Sql?
3. Jag tror, för att koppla sig mot databasen, att man måste ha anvnamn samt password, men när jag installerade Microsoft SQL Server Managment Studio Express 2005 behövde jag inte skriva in användaruppgifter, alltså login. Var skall man eventuellt göra detta?
4. Till sist: Jag hittar inte databasen jag skapade, vart ligger denna? Jag bara följde instruktionerna när jag skulle skapa en databas och jag fick nog inte välja en sökväg, vad jag kommer ihåg.

Var snäll och inte skicka mig vidare till microsoft:s guider om detta och dyligt, då jag vill ha hjälp från er på webForum.

Tack på förhand!

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

1. Hur ser ConnectionStringen jag skall använda ut?
http://www.connectionstrings.com/

2. Hur skyddar man sig mot SQL-Injektioner när man kör Ms Sql?
Sök, det har tagits upp flera gåner.

3. Jag tror, för att koppla sig mot databasen, att man måste ha anvnamn samt password, men när jag installerade Microsoft SQL Server Managment Studio Express 2005 behövde jag inte skriva in användaruppgifter, alltså login. Var skall man eventuellt göra detta?
- Du säger att du redan skapat en databas, då bör du redan ha loggat in nånstans?
Eller exakt hur gjorde du?

4. Till sist: Jag hittar inte databasen jag skapade, vart ligger denna? Jag bara följde instruktionerna när jag skulle skapa en databas och jag fick nog inte välja en sökväg, vad jag kommer ihåg.
Se punkt 3.

1. Det finns olika ConnectionString:s där, vilken skall ja ha?

2. Ok, letar efter det senare.

3. Nej, jag skapade inte ett lösenord eller något liknande, varken när jag installerade SQL Express Managment, eller när jag skapade min databas.

4. Löst.

1. Det finns olika ConnectionString:s där, vilken skall ja ha?
Ja, det står på sidan i klartext var det är för skillnad på dom:

http://www.connectionstrings.com/?carrier=sqlserver

Standard:
Driver={SQL Server};Server=myServerAddress;Database=myDataBase;Uid=myUsername;Pwd=myPassword; 

Trusted Connection:
Driver={SQL Server};Server=myServerAddress;Database=myDataBase;Trusted_Connection=Yes;

Prompt for username and password:
oConn.Properties("Prompt") = adPromptAlways
Driver={SQL Server};Server=myServerAddress;Database=myDataBase;

Själv hade jag valt den första...

2. Ok, letar efter det senare.
...

3. Nej, jag skapade inte ett lösenord eller något liknande, varken när jag installerade SQL Express Managment, eller när jag skapade min databas.
Men när du skapade din databas måste du ha anslutit till Sql Server på nått sätt. SQL Server Managment Studio Express 2005 är ju ett administrationverktyg för Sql Server.
Var anslöt du dig till för att skapa databasen?
I själva installation anger man inget lösenord, det gör du när du ska ansluta till tex. ditt webbhotells Sql Server.

4. Löst.
För att underlätta för många andra som har samma funderingar, dela med dig av svaret så blir alla nöjda och glada.

Glöm inte att acceptera som slutgiltigt svar när du är nöjd med den hjälp du fått. ;)

Men jag kör lokalt. Vill få detta att fungera när jag kör IIS lokalt på min dator.
Jag har fortfarande inte hittat användaruppgifterna, vet ej vart man gör detta.

Kör du Sql Server lokalt eller kör du Sql Server Managment Studio Express 2005 lokalt?
Det första är själva databasservern och det sistnämnda administrationsverktyget till dito.

När du installerat Sql Server så får du ange anv. namn samt lösenord i installationen.
Anger du inget går den på Windows Authorization, alltså samma anv. namn samt lösenord du använder för att logga in i Windows.

IIS har egentligen inget med saken att göra, Sql Server ligger "ensamt" och dina script som du kör via ISS använder (eller _kan_) ansluta (använda) sql server för lagringen.

MSE använder du alltså för att tex. skapa tabeller och innan du kan göra det måste du logga in (Ansluta till) sql server (oavsett om det ligger på din dator lokalt eller om det ligger på ett webhotell).

- Du säger ju att du redan skapat en databas och en tabell, hur gjorde du?
- Vad händer när du ska ansluta till sql server via ett script, dyker det upp nått felmeddelande?
- Om ja, vilket?
- Om du inte angav något lösen när du skapade databasen, hur gjorde du för att ansluta till Sql Server?

Jag håller på med ett projekt där jag måste jobba med ASP mot MS SQL Server Express 2005.
Jag har alla installationer som krävs. Jag tror även att min databaskoppling stämmer, men är inte helt säker. Databaskopplingen lyder som följer:
Kod:
Set objConn = Server.Createobject("ADODB.Connection")
objConn.Open "Driver={SQL Native Client}; Server=PETER-BF\SQLEXPRESS; Database=SpeedwayCommunity2; Uid=?; Pwd=?;"

Nu till mitt problem.
Vad skall jag skriva in i Uid och Pwd? Jag tror att Uid skall vara PETER-BF\Peter BF. Lösenord fick jag ange ett vid installationen av MS SQL Server Express 2005. Men detta jag tror skall stå där fungerar ej. Jag får följande meddelande:
Kod:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E4D)
[Microsoft][SQL Native Client][SQL Server]Login failed for user 'PETER-BF\Peter BF'.

Jag har suttit i fem timmar totalt idag och sökt runt och så vidare. Men inget har stämt.

Jag har lyckats skapa databas samt tabell. Allting stämmer liksom, förutom användaruppgifterna i databaskopplingen.

Hur kollar jag upp mina användaruppgifter?

Är det möjligen så att du blandar ihop Sql Server 2005 och Sql Server Management Studio Express 2005?
Det första är alltså själva databasservern, där alla databaser och tabeller mm. finns.
Det sistnämnda är administrationsverktyget, vilket du använder till att skapa tabeller mm.

När du startar MSE så¨väljer du att ansluta till Sql Server.
- Hur gör du då?

Där _bör_ du behöva ange host, anv. namn samt lösenord till den Sql Server du vill ansluta till.
Om du inte behöver ansluta, så hänger inte jag med alls i det här.
Man är inte automatiskt ansluten någonstans första gången du startar programmet, utan det måste du göra själv.
Det är samma anv. namn och lösen du ska använda i dina script för att ansluta.
De här raderna använder jag för att ansluta till Sql Server:

Set oConn = Server.CreateObject ("ADODB.Connection") 
oConn.Open "Driver={SQL Server};Server=<ipadress_eller_adress_till_sql_server>;Uid=<anv_namn>;Pwd=<lösenord>;Database=<databas_namn>;"

Om du inte angett ett användarnamn vid installationen och ditt windows-login inte funkar, prova att ange "sa" som användarnamn, det är nämligen default användarnamn (iaf. i Sql Server 2000).

Det felmeddelande du får, beror alltså på att användare och lösen du anger inte finns (eller är fel).

Kan du förklara hur du gjorde när du skapade din databas?
Alltså _exakt_ hur du bar dig åt.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Vid managment är det väl bara att göra connect?
Numera fungerar inte localhso så kör med 127.0.0.1
Klicka NT trusted och välj databas.

Jag går in i Sql Server Management Studio Express 2005, skapar en databas, medans ja gör detta connectar jag mig till Sql Server. Efter detta skapar jag tabell till databasen, inget lustigt.

Om default username=sa, vad är då password? Windows-lösenord?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Nu vet jag inte hur det är med SQL Server 2005, men historiskt sett har av någon anledning default-lösenordet till sa-kontot varit tomt.

Aha, jag fick välja att skapa ett lösenord under installationen, medan anv. namnet var "sa".
Har aldrig haft nått problem med Sql Server, är inte riktigt med på vad trådskaparen menar.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

MS vill ju att man skall använda ett starkt lösenord för sa när man kör installation.
Detta kan man ta bort i scriptet när man kör installationen. Annars körs den inte alls tror jag.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Flyttas från ASP.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)