inspiroMedlem sedan sep. 2005673 inlägg I sql server 2005 verkar det finnas en ny funktion som heter ROW_NUMBER(). Jag tänkte försöka mig på att göra en paging, och även om jag kanske inte kommer att ha en miljon poster så vill jag göra det den "riktiga" vägen för att lära mig. Alltså inte använda den inbyggda pagingen i en datagid... :)
Men det verkar finans en hel del olika skolor men ROW_NUMBER() verkar vara det som gäller nu, eller? Är det någon som har testat? Är det ett bra sätt att göra en paging på? Går det att använda när sql-frågorna är ganska komplexa med många olika parametrar i själva frågan? Eller ska man ge sig på något annat alternativ? Subquerys? Cursors?... och allt vad som nu finns....
ROW_NUMBER() löser tyvärr inte så mycket för dig. De paging lösningar som finns är att du skapar en temptabell. Finns massor av exempel på nätet om det. Ett annat sätt är om man endast nöjer sig med nästa och föregående knappar så kan man köra på exempelvis select top 11 så visar man tio poster och finns en elfte så visar man nästa knappen och sorterar ut nästa 10 med typ id < senaste id
På föregående knappen får man sortera om resultatet bara eftersom med top så kommer det ut i fel ordning.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg ...och i 2005:an använder man gärna Common Table Expressions i stället för temptabeller, om så är möjligt.
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/071906-1.shtml