Jag har ett bildgalleri som är uppbyggt av två tabeller, photo och album. Photoid är primärnyckel och albumid refererar till primärnyckeln i album. Jag visar mitt foto men vill också ange vilket kort det är i ordningen jämfört med det totala antalet bilder i albumet. Behövs mer info? :)
Du kan ju alltid lägga in alla bildID´n från bilderna i just det galleriet i en array, i ordning. Sedan kollar du i arrayen vilken nyckel bilden har som visas och presenterar den.
Du kan ju alltid lägga in alla bildID´n från bilderna i just det galleriet i en array, i ordning. Sedan kollar du i arrayen vilken nyckel bilden har som visas och presenterar den.
Antar att du syftar på det accepterade svaret, kan du hjälpa mig omformulera det med mina entiteter? Är inte riktigt hemma på hur man skriver ut svaret där heller.
<?php
//den bild som nu visas för besökaren
$picture_now = 8;
//skapar en array
$picture_array = array();
$sql = "SELECT id FROM pictures WHERE gallery = '5' ORDER BY id ASC";
$result = mysql_query($sql);
//loopar igenom databasen och fyller arrayen med de bilder som hör till galleriet
while ($row = mysql_fetch_assoc($result)) {
array_push($picture_array, $row['id']);
}
//loopar igenom arrayen med bilder från galleriet
while ($this = current($picture_array)) {
//när den bild som visas för besökaren hittas i arrayen tas nyckeln fram som blir ordningsnummret för bilden...
if ($picture_now == current($picture_array)) {
echo key($picture_array);
}
next($picture_array);
}
?>
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25