Hur ser man om en databas som används i ett specifikt sammanhang är lämplig för ändamålet? Eller snarare, vilka tecken ska man titta efter när man misstänker att en viss databas kanske inte är den bäst lämpade för just den typen av data och användning? (Två sidor av samma mynt.)
Allmän databasfråga
11 svar · 627 visningar · startad av Fia
Om jag förstår din fråga är det om en viss typ, märke, är lämplig.
Det avgörs av antalet samtidiga användare, antal transaktioner på topp dvs. maxbelastning, samt säkerhet parat med viktigheten i den lagrade Informationen.
Enkelt va?
Kolla på vilka frågor som ställs till databasen. Är de krångliga? Tar de lång tid att utföra? Får användarna direkt fram den information de vill ha? Eller måste de ställa fler frågor eller till viss del bearbeta manuellt?
Skall databasen bara vara statisk. dvs. man ställer frågor och får svar eller skall det göras många ändringar i många underliggande poster.
Japp Nu har du frågor att svara på!
Tack för info! Det ser ut att bli rätt så krångligt att ta reda på vilken databas som passar bäst för just det här. Bland annat pga av att användarna inte är så bra på datorer och delar av deras användningssystem är lite slumpartade... :OO
En utmaning helt klart.
Om det är windows som körs i alla instanser finns det ingen anledning att inte köra med SQL2005 Express. Man kan sedan ha Access som ett lokalt gränssnitt.
Lasp skrev:
Om det är windows som körs i alla instanser finns det ingen anledning att inte köra med SQL2005 Express. Man kan sedan ha Access som ett lokalt gränssnitt.
Det låter smart, men som de kör nu har ungefär 50% mac och 50% pc. Ska hålla det i minnet i alla fall.
Då rekommenderar jag webbgränssnitt. Det är populärt idag och funkar lika bra oavsett vilka OS användarna kör.
Se där så svårt det är att ge råd när man inte har förutsättningar klart för sig.
Jag ber om ursäkt för min wisserbesserattityd.
Lasp skrev:
Se där så svårt det är att ge råd när man inte har förutsättningar klart för sig.
Jag ber om ursäkt för min wisserbesserattityd.
Inget att be om ursäkt för, jag är glad för all info jag kan få. (y) Håller själv på att sätta mig in i användarnas förutsättningar.
tydal skrev:
Då rekommenderar jag webbgränssnitt. Det är populärt idag och funkar lika bra oavsett vilka OS användarna kör.
Mmm, den stora uppgiften blir dock att övertala dem till att använda samma databas, inte massa egna kopior på varje dator. :OO Ibland känner jag att jag skulle tjäna på att vara lite mer av en säljar-typ.
Fia skrev:
Mmm, den stora uppgiften blir dock att övertala dem till att använda samma databas, inte massa egna kopior på varje dator. Ibland känner jag att jag skulle tjäna på att vara lite mer av en säljar-typ.
Som argument kan du ju då använda säkerheten.
Det är ju lite enklare att backa upp en databas mot 10-20 st (eller hur många det gäller) lokala databaser.
Gör sedan ett webgränsnitt mot databasen, då kan de som har bärbara datorer och är ute mycket fortfarande köra mot databasen! :)
doggelito skrev:
Gör sedan ett webgränsnitt mot databasen, då kan de som har bärbara datorer och är ute mycket fortfarande köra mot databasen! :)
Detta klarar även en desktop-applikation så länge den finns installerad på datorn man har med sig. Det främsta argumentet att använda ett webbgränssnitt är att man enkelt kan uppnå plattformsoberoende för klienten, samt att klienten inte behöver ha någon "specifik" mjukvara installerad. Skulle man vilja skapa en plattformsoberoende desktop-applikation så är Java ett ganska hett alternativ.