webForumDet fria alternativet

SUM i MYSQL

5 svar · 508 visningar · startad av skarbratt

skarbrattMedlem sedan juli 2000325 inlägg

Har följande kod, och kör mot en MY SQL databas som ligger på ett webhotell, använder samma server när jag kör koden lokalt och då retunerar Record Set "not EOF" men när jag sedan kör samam sida på nätet så blir Record Set, EOF???

SQL = "SELECT sum(fileS) as totalt FROM Tabell WHERE fileT = 0 AND idNumP = "&Session("idNumP")&";"

Byter jag ut sum() mot count() så får jag "not EOF" både lokalt och på webserven, men jag vill använda mig av sum.

ObbelixMedlem sedan okt. 2002257 inlägg

Finns det nåt i tabellen då som matchar din where-sats?
Count returnerar alltid ett värde, 0 om det inte finns något som matchar where-satsen. Om det inte finns någon match kan ju inte "sum" summera några värden och bör således bli tom (EOF)

Ja det finns en match, eftersom jag kör mot samma MY SQL databas, och får träff lokalt men inte på webserven.

Sedan när jag kör COUNT får jag resultatet två, då det finns två träffas som motsvarar WHERE satsen, men sedan när jag byter ut COUNT mot SUM får jag EOF???

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Om det inte finns någon post som uppfyller villkoren så skall sum returnera null, dvs man skall alltid få tillbaka en post.

Okay, skall kolla om det blir så, så vad du menar är att även om WHERE inte ger nogon träff skall SUM bli null?

Bytte ut fältet fileS från INT till TEXT och då funkade det.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)