Jag har ett forum, byggt i ASP med en Access-databas. Jag har som mest ca 10 medlemmar online på en och samma gång. Inget jättedrag alltså.
De flesta medlemmarna bloggar i forumet och det ställs alltså inte en massa frågor eller läggs inte in tusentals frågor.
Senaste månaderna, sedan sidan flyttades från en server till en annan*, så har det varit problem i forumet. Felmeddelanden som tyder på att kopplingen till databasen är svajig bla.
Jag har klagat massor och tyckt att det faktiskt måste ses över. Det kan ju klart hända att det är fel på Forumet och att det är fel att använda en Access-databas, men ja... Då får man ju felsöka.
Idag fick jag ett surt mail från företaget som äger servern som sidan ligger på. Personen deklarerar att Access-databasen inte klarar alla som vill logga in.
Nåväl, då jag har haft andra sajter med inloggning mot Access och där aldrig varit ett problem så börjar jag ju undra.
Jag vet att Access är ok för mindre forum som inte står under stort tryck och i den kategorin lägger jag nog mitt Forum.
Räcker det med att tömma Accessdatabasen på gamla trådar/meddelanden tror ni?
Forumet får inte läggas ut som det är nu menar dom och fixar inte detta innan jag lägger över till MsSQL (hur jag nu skulle finna tid till det!).
Du skulle kanske kunna testa att kompaktera/reparera din databas. Detta kan göra att storleken på databasen krymper rejält och att din databas presterar så bra som möjligt.
Every now and then, you should ensure that you run the Compact and Repair utility available in Microsoft Access as this will help keep errors and file size down to a minimum, and will ensure that database performance is kept at a maximum.
Jag skulle dock ge dig rådet att först ladda hem en lokal kopia av databasen och testa, antingen med hjälp av access eller asp, man vet aldrig vad som kan hända.
Detta kan vara ett steg på vägen och förmodligen bättre/roligare än att behöva rensa bort data. Jag har själv lite erfarenheter av att kompaktera/reparera access-databaser och vad jag minns så kan databasen storlek krympa rejält.
Om problemet är relaterat till hur du hanterar anslutningarna mot databasen så får du nog gröta ner dig rejält i koden och analysera för att om möjligt se ifall du kan optimera detta. Mycket tråkigare och mer tidskrävande så jag skulle nog börja med alternativ ett och se om det får någon effekt. Webhotellet borde i alla fall ge dig tillåtelse att provköra din kompakterade/reparerade databas.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2