webForumDet fria alternativet

LIKE och filtrera bort

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

5 svar · 750 visningar · startad av www

Medlem sedan nov. 200633 inlägg
Frågan#1

Jag har kunnat isolera fyra olika mönster på referensnummer. Jag vill filtrera bort dem för att upptäcka om felaktiga lagt sig i kolumnen reference_number.

Men jag har bara lyckats filtrera bort en i taget, enligt exemplet nedan.

SELECT id, date, filename, reference_number, language
FROM products
WHERE language='US' AND reference_number NOT LIKE {MÖNSTER1};

Hur skriver jag frågan om jag vill filtrera bort såväl {MÖNSTER1}, {MÖNSTER2}, {MÖNSTER3} och {MÖNSTER4} i en och samma Query/SQL?

Observera MÖNSTER1 – MÖNSTER4 är helt olika uppbyggda och finns i samma kolumn och att de är skrivna med hjälp av jokertecken.

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Hej och välkommen till wF!

...AND reference_number NOT_LIKE {MÖNSTER1} AND reference_number NOT LIKE {MÖNSTER2} AND ... AND reference_number NOT LIKE {MÖNSTER4}

Hej

Tack för hjälpen. Fungerade perfekt. Varför tänkte jag inte på den möjligheten. Tror jag försökt allt annat utom det *ler*

Såg enkelt ut, men allt blir svårt då man inte kan. SQL är nytt för mig.

Verkar som jag hittat ett bra forum...

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Varsågod! :bire

Alla är vi nybörjare någon gång -- det är då Internetforum (speciellt wF) kommer väl till hands. :)

Passar på att tipsa om funktionen acceptera som slutgiltigt svar.

Medlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det är bra att du använder funktionen "acceptera som slutgiltigt svar", men det absolut bästa är om du markerar det inlägg som löste problemet. Jag fixar det, men så lär du dig till nästa gång. :)

Och du; välkommen till webForum! :bire

Är med på noterna. Hade brått att logga ut i går. Skulle iväg med ett tåg. Kändes redan då som jag klickade fel, men var tvungen att rusa.

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.55e59744
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)